מראי מקומות
א. סדר הלימוד השבועי
נפתח את הלימוד השבוע בלימוד הפסוק של אש ולימוד של אש בספרות התנאים. בהמשך השבוע נתחיל את העיון ב"כי תצא אש", בלימוד משנת "השולח את הבערה ביד חש"ו", ובסוגיית הגמרא שעליה, ובסוגיות ט: וכב:.
ב. שמות כ"ב, ה
- למדו את הפסוק עם פירושי רש"י, רשב"ם וראב"ע.
- נקודות למחשבה:
- פשט הפסוק
- מיקום אש בפרשת נזיקין וזיקתו ל"כי יבער איש שדה או כרם".
- פשר המעבר של לשון התורה שפתחה ב"אש" וסיימה ב"בערה".
- בדומה למה שעשינו בבור – תנו את הדעת לשימושים השונים של אש ולתפקודו בחברה האנושית, והנגזרת מזה באשר להבנת הדלקת אש על ידי אדם. אני מציע לעיין בקונקורדנציה ולהתרשם מהופעת אש בתנ"ך.
ג. מדרשי ההלכה ומשנה ותוספתא
- לימדו את מדרשי התנאים לפסוק של אש. אני מצרף את המכילתא דר"י וצילום של מכילתא דרשב"י ממהדורת אליאס.
- תוך כדי לימוד מדרשי ההלכה שימו לב לתוכן ההלכות, לדרכי הדרשה ולמבנה של סדר הדיון. בלימוד המכילתא דרשב"י שימו לב להעדר דיבורים מתחילים, וממילא לשאלה מתי מתחיל הדרשה חדשה ומתי יש המשך של הדיון הקודם.
- משנה ב"ק פ"ו ובמקבילות בתוספתא פ"ו הכ"ב ואילך.
- נקודות לעיון על המשנה:
- המבנה של משניות הפרק – כמה יחידות דיון יש בחטיבה של אש? להרחבה – עיינו בתוספות יו"ט לפ"ו מ"ד ד"ה המדליק בתוך שלו.
- שימו לב לזיקה בין לשון הכתובים ובין ניסוח חלק מהמשניות.
- היחס בין המשנה ובין מקורות התנאים האחרים.
- להרחבה:
- שרידי אש ח"ד, עמ' מד (סעיף ו') – מז; נד-סא; קה (ציון טז). [הדיונים המרכזיים הם בעמ' מו עמודה שמאלית (על המעבר מאש לבערה); נו-נט (הדיון על המשנה פ"ו מ"ד)].
- דיסרטציה של אליאס עמ' 199-186 (דיון רחב על דרכי העריכה של מכילתא דרשב"י לפסוק של אש).