מראי מקומות
א. מקורות יסוד
- מקורות תנאים:
- משנה פ"ו מ"ד – השולח את הבעירה ביד חש"ו
- מקבילה במכילתא דרשב"י
- תוספתא ב"ק פ"ו הל' ל-לא
- סוגיות הבבלי:
- ב"ק נט:, "אמר ר"ל… מעשה דידיה גרמו".
- ב"ק ט: "ת"ר כל שחבתי… צבתא דחרש קא גרים" (מומלץ לעיין גם בהמשך י., "חומר בבור… מה שאין כן בבור"). ט: תד"ה ולרבי יוחנן.
- ב"ק כב: "ת"ש השולח את הבעירה…. סילתא ושרגא".
- קידושין מב: "והא דתנן השולח את הבעירה… דברי מי שומעים".
- ירושלמי ב"ק פ"ו ה"ד, עמ' 1203 שו' 21-16 (מצורף, ביאור הירושלמי בפירוש ר"ש ליברמן לירושלמי נזיקין עמ' 120).
- רמב"ם הלכות נזקי ממון פי"ד הל' ה-ו.
ב. נקודות לעיון
- כבר עמדנו על הזיקה בין לשון המשנה ללשון הכתוב. השוו את לשון משנתנו למקורות תנאים אחרים העוסקות בחש"ו באבות נזיקין אחרים – משנה פ"ו מ"ב (ראו גם פ"ד מ"ט), תוספתא ב"ק פ"ו ה"ז.
- מה פשר החילוק בין אש ובין שאר אבות נזיקין? האם יש זיקה בין החילוק בהלכה ובין ההבדל הלשוני – שלח לעומת מסר? מה ייחודי באש לעומת שאר אבות נזיקין?
- מה עולה בסוגיות האמוראים בעניין ייחוד אש לעומת שאר אבות נזיקין?
- תנו את הדעת לפרשנות המונח שלח במקורות השונים. איזו פרשנות עולה בסוגייה בקידושין? האם היא עולה בקנה אחד עם פרשנות המונח במקורות האחרים?
- שרידי אש ח"ד עמ' נט סעיף ד; עמ' קה-קט ציון טז וציון יח.