עדות לקיום הדבר בקידושין
א. הסוגיה
- עיינו בבקיאות במשנה קידושין פ"ג משניות ז-יא. מהי המציאות ההלכתית העולה מתוך פשט דברי המשניות בפרקנו העוסקות בנאמנות? האם היו עדי קידושין?
- קידושין סה. "אמר רב יהודה המקדש בעד אחד… לא איברו סהדי אלא לשקרי" (סה:).
- ירושלמי קידושין פ"ג ה"ח, ס"ד ע"ב (מה' אקדמיה עמ' 1174), "שמעון בר בא… לוקה".
- ראשונים:
- חידושי הרמב"ן ד"ה הא דאמרינן התם לא חייבה. כיצד מבין הרמב"ן את הדרישה לעדות לקיום הדבר?
- חידושי הרשב"א ד"ה א"ל רב אשי לרב כהנא.
- פסק הלכה:
- רמב"ם הלכות אישות פ"ד ה"ו ובהגהות מיימוניות ס"ק ד.
- יראים סימן ז', "שלישית המקדש… רב פפא".
- להרחבה – תשובות הרי"ד סימן מ'.
ב. נקודות לעיון
- סוגיית הבבלי:
- עמדו על זמנם של האמוראים בסוגיה, על היחידות השונות בסוגיה ועל המבנה שלה.
- לאור הנ"ל שרטטו את התפתחות הדיון האמוראי בעניין זה.
- המקור לדרישה לעדים נדון רק בשלהי תקופת האמוראים. האם מקור זה עמד אף לנגד עיני האמוראים הקדומים בסוגיה?
- שלושת הראיות המובאות בסוגיה סותרות את הדעה שאין חוששין לקידושין.
- מה משמעות הדבר לגבי זמן גיבושה של הלכה זו? מהו הרקע האפשרי לגיבושה של הלכה זו?
- לאור הנ"ל – מה טיב הדרישה לקדש רק בפני עדים?
ג. טיב ויסוד ההלכה
- מקדש בפסולי עדות דרבנן:
- הרמב"ם הנ"ל.
- ראו את מראי המקום ברמב"ם פרנקל.
- מאירי לקידושין כד:, עמ' 143-144.
- להרחבה – שו"ת הרשב"א ח"א סימן אלף קפ"ה.
- מהו יסוד המחלוקת – האם ביסוד הצורך בעדות לקיום הדבר?
- מה דורש עדות לקיום הדבר ומה טיב הדרישה:
- חידושי רבנו חיים הלוי על הרמב"ם הלכות ייבום וחליצה פ"ד הט"ז, עד סוף ד"ה ואשר יראה.
- דברי סבי מו"ר הגרי"ד זצ"ל ב"מה דודך מדוד", דברי הגות והערכה, עמ' 72 הערה 5.
- להרחבה – הרב צבי שכטר (מתלמידי הגרי"ד), ארץ הצבי:
- סימן כ"ג, עמ' קנח-קנט.
- סימן כ"ה, (עמ' קפג-קפז).
- עמ' קח, המובא בשם הגר"ח מבריסק.
- להרחבה – קצות החושן סימן רמא ס"ק א'.