מראי מקומות
א. פתיחה
בשיעור נעסוק בעניין אסמכתא המופיע בסוגיית הגמרא כד: בהסבר הפסול של משחק בקוביה. הנושא הוא רחב ומקיף. אנחנו נעמוד על עיקרי היסודות תוך תשומת לב לנוגע לסוגייתנו. שאלות היסוד שנדון בהן:
- התגבשות המושג אסמכתא בספרות התנאית והאמוראית
- יסוד הדין באסמכתא
- הגדרת אסמכתא:
- * הדעות השונות בראשונים
- * ההבדל בין אסמכתא ובין תנאי
ב. רקע
לפניכם מקורות יסוד בעניין אסמכתא. בזמן העיון שימו לב לנקודות הבאות:
- ממתי מופיע הביטוי אסמכתא בספרות חז"ל?
- מה אופי הדיון התנאי לעומת הדיון האמוראי?
- פירוש הביטוי אסמכתא.
מקורות יסוד:
- בבא בתרא קסח. "מי שפרע… ואין הלכה כרבי יוסי".
- בבא מציעא סה: המשנה, "הלוהו… ע"פ חכמים"; שם, סו.-סו: "הלוהו… דאי לא קני".
- בבא מציעא מח: "הנותן עירבון… כנגד ערבונו".
- בבא מציעא קד: "ההוא גברא דקביל… דקגזים".
ג. הסוגייה בסנהדרין
- סנהדרין כד: המשנה והגמרא עליה עד "אלא להפלאה"; כה. "מפריחי יונים… לא צריכא".
- המח' האם משחק בקוביה הינה אסמכתא – יש בראשונים דעות שונות בהסבר הסוגייה. בלימוד הדעות השונות שימו לב:
- לקושי בנתינת הגדרה לאסמכתא
- הדעות השונות
- מהיכן שאבו הראשונים את ההגדרה
- הדעות השונות:
- רש"י
- תד"ה כל כי
- ראב"ן רכד: (במהדורת ערנרייך) "אילו הן… אסמכתא וגזל".
ד. סיכומים בגאונים ובראשונים
- ספר המקח והממכר לרב האי גאון, שער י"ז.
- תשובת הרי"ף בשו"ת הרי"ף מה' לייטר סימן י"ד.
- רמב"ם הלכות מכירה פי"א הל' א'-ז', י"ג-ט"ו, י"ח.
- חידושי הרמב"ן לבבא בתרא קסח. ד"ה הכי גרסינן.
- דיון רחב מצוי בספרו של ברכיהו ליפשיץ, אסמכתא, בפרק הראשון.