מראי מקומות
א. מקורות יסוד:
- תוספתא פ"א ה"א.
- בבלי:
- * יג: "תנא סמיכה וסמיכת זקנים… מתייך לשלם" (יד.).
- * ה., הסוגיה הדנה במינוי ראש גולה ונשיא.
- ירושלמי:
- * סנהדרין פ"א ה"ב, י"ט ע"א, "תני הסמיכות בשלושה… אלא מדעת בי"ד".
- * חגיגה פ"א ה"ח, ע"ו ע"ג, "מהו למנות זקינים… לא שמעתי".
- * בכורים פ"ג ה"ג, ס"ה ע"ד, "ר' אמי שאל… ע"מ דיחזור".
ב. השם והמקור
- עימדו על השוני בשם בבבלי ובירושלמי. מה מקור כל שם ומה משמעותו?
- הבבלי דן בסמיכה סביב פרשת סמיכת יהושע. עיינו בבמדבר כ"ז, טו-כג; שם, י"א, טז-יז, כה-כט; (דברים, ל"א, ז-ח, כג).
- מהן מכלול תפקידיו של משה אותן הוא מעביר ליהושע? האם פרשיות אלו יכולות להוות מקור לסמיכה לדורות? (רמב"ן על התורה לבמדבר כ"ז, יט).
- עיינו היטב ברמב"ם הלכות סנהדרין פ"ד ה"א.
ג. טכניקת הסמיכה
- סמיכה ביד – עיינו בדיון בבבלי יג:. עיינו בגרסת הר"י ברצלוני בספר השטרות עמ' 231 (מובא באוצר הגאונים לסנהדרין עמ' קכה סימן רמ).
- מספר הסומכים – רמב"ם הלכות סנהדרין פ"ד ה"ג.
- * מהו המקור לשיטתו? עיינו בפירוש המשנה לסנהדרין פ"א מ"ג (ר"ן לסנהדרין י"ד ע"א ד"ה ר' יהודה).
- * להרחבה – מה משמעות שיטתו? עיינו בחידושי מרן רי"ז הלוי על הרמב"ם על אתר.
- מי סומך? הדיון בירושלמי על התפתחות חלוקת הסמכות בין חכמים והנשיאות.
- * דיון זה נעדר בבבלי. מדוע? האם שוני זה משתקף בשמות של המוסד (לעיל)?
- * האם יש לזה רקע בריאלייה היסטורית? מי ממלא חלק מפונקצית הסמיכה בבבל?
- היכן סומכים? דיוני הבבלי והירושלמי על הגבלת הסמיכה לארץ ישראל.
- לימדו היטב את הרמב"ם בהלכות סנהדרין פ"ד (כל הפרק; בהלכה יא נדון בהמשך).
ד. להרחבה
ר"ח אלבק, "סמיכה ומנוי בי"ד", ציון ח', מעמ' 85; שרידי אש ח"ד, עמ' קלח-קנ; הרב צבי שכטר, "קונטרס הסמיכה", בתוך: ארץ הצבי, ירושלים, תשנ"ג, סימן ל"ב, עמ' רכה-רל (הקונטרס מסכם מתורת סבי מו"ר הגרי"ד סולוביציק זצ"ל).