תפילת הערב היא רשות במובן שהיא אינה כנגד תמידין והיא מושרשת יותר ברחמי – דיון רחב בגאונים וראשונים האם רשות הכוונה שזה נייטרלי או שמדובר בפעולת שיש מצוה לעשותה.
מראי מקומות
א. תפילת הערב אין לה קבע
- משנה ברכות ד א
- תוספתא ברכות ג, א-ב
- ברכות כו:, "ומפני מה אמרו תפילת הערב… כל הלילה"
- ברכות כז:, "מאי אין לה קבע… כדברי האומר רשות"
- יומא פז:, "אמר רב… חובה קאמר".
- ירושלמי ברכות ד, א, "אמר ר' יעקב.. שלערב".
- פירוש המשנה של הרמב"ם ברכות ד, א, "תפילת הערב… שתעלה השמש"
- רמב"ם תפילה פ"א ה"ו; פ"ג הל' ו-ז; פ"ו ה"ז; פ"ט ה"ט; פ"י ה"ו
ב. גאונים וראשונים דנים על סוגיות מהם משמע שתפילת ערבית חובה
- הלכות גדולות, א', מה' הילדסהימר ירושלים, עמ' 29 שו' 23, "אבל היכא… והדר מצלי".
- תשובות רב נטרונאי, מה' י' ברודי, א', סימן עב, עמ' 180-183.
- תשובת רב שרירא גאון באוצר הגאונים, חלק התשובות סימן קעו (עמ' 67 ואילך).
- רי"ף, יח: ברב אלפס לברכות, "מאי אין לה קבע… חידוש התפילה".
- כו. תד"ה טעה ולא התפלל (מקבילה ביומא פז: תד"ה והאמר רב).
- ראבי"ה, א', סימן פג, עמ' 59 שו' 3, "וקיי"ל טעה… חידוש התפלה" (שו' 12).
- חידושי רבנו חיים הלוי, הלכות תפילה פ"י ה"ו; אגרות הגרי"ד הלוי, הלכות תפלה פ"י ה"ו, עמ' לח.