מראי מקומות
א. השלמות לשיעור הכללי
בשולי השיעור הכללי, מהו המעמד ההלכתי של מפעל הפיס?
ב. הערות לנוסח המשנה
- האם גורסים 'עבדים'?
- עיין במשנה ראש השנה פ"א מ"ח, ובכ"י קויפמן שם.
- כבר הזכרנו את נוסח כ"י קויפמן ופרמה למשנת סנהדרין וא דיון תד"ה ואלו הן.
- האם, לדעתך, 'עבדים' הינו חלק מהנוסח המקורי של המשנה? מהו ההסבר לגיוון הנוסחאות?
- שים לב להבדלים נוספים בין משנת ר"ה ובין משנת סנהדרין.
- עיין בנוסח המשנה ברי"ף. איזה משפט נוסף שם? לדיון בזה עיין אצל סבתו עמ' 79-78.
אינו עוסק ביישובו של עולם
- מה טיב פסול זה?
- קידושין מ: המשנה, ובגמרא "א"ר יוחנן ופסול… כיש אומרים".
- רש"י על המשנה ד"ה שאין לו
- רמב"ם בפירוש המשנה
- רמב"ם במשנה תורה:
- גזילה ואבידה פ"ו הל' ז', י'-י"א.
- עדות פ"י ה"ד, ובכסף משנה ד"ה וכן משחק בקוביה.
- מה פשר הצירוף בין הקביעה שמשחק בקוביה הוא גזלן מדבריהם להתנייה שפסול רק אם אינו עוסק ביישובו של עולם?
- להרחבה – ביאור הגר"א לשו"ע חו"מ סימן ר"ג ס"ק מ"ד.
- השווה את הגדרת הרמב"ם לרשע דחמס לזה של רש"י במשנה.
- "לא ניתנה נזירות אלא להפלאה" – מח' רש"י ותד"ה ההיא.
ג. מלוה בריבית
- כה. "אמר רבא… משלו".
- איזו תפיסה ביחס לפסול עדות מצויה בסוגייה?
- עסקנו בעניין פלגינן דיבורא במסגרת הסוגייה ט:.
ד. מפריחי יונים
- כה. "מאי מפריחי יונים… מין חיה הוא".
- שים לב לזיקה בין הדיון כאן ובין הדיון ביחס למשחק בקוביה.