מראי מקומות
א. הסוגייה
על מה שכבר נלמד בסוגייה ג., יש להוסיף את הסוגייה ד: – ה., "תנו רבנן דיני… מבי ריש גלותא".
ב. יסוד הדין
- רש"י ותוס' על אתר.
- חי' הרמב"ן ד"ה והוי יודע (מה' מכון התלמוד עמ' ח'-י').
- יד רמה ג. סוף ד"ה ומקשינן.
- אוצר הגאונים סי' נג, "דטעמא מאי… להכין".
- סכם לשיטות השונות את יסוד דין יחיד מומחה – האם דן מדאורייתא או מדרבנן.
ג. הגדרת מומחה לרבים
- בסוגייה יש 2 יחידות – הדיון על הגדרת מומחה לרבים ומימרות רב ושמואל. קבע את היחס הכרונולוגי בין 2 היחידות.
- מה משמעות נקיטת רשות מראש הגולה בדברי רב ושמואל? עיין ברש"י ד"ה לישקול רשותא וד"ה שבט.
- מה משמעות נקיטת רשות בספק הגמ' על גמיר וסביר?
- לאור קביעת היחס בין היחידות – הסבר את היוצרות ספק הגמ'.
- עיין באוצר הגאונים סימן נ"ג:
- שים לב להגדרת "גמיר וסביר בדברי השואל ובדברי רב שרירא.
- עמוד על מיסוד מערכת המשפט ועל הגבר הדגש על רשיון.
- עיין בחיבור רב נתן הבבלי, בתוך תורתן של גאונים, א', עמ' 77.
- חי' הרמב"ן שם עמ' י"א-י"ג.
- ה. תוד"ה מומחה.
- רמב"ם:
- פיה"מ לרמב"ם סנהדרין פ"א מ"א.
- פיה"מ לרמב"ם בכורות פ"ד מ"ג.
- פ"ב הל' סנהדרין הל' יא
- חי' הר"ן ה. ד"ה ואם
- בכורות לו: תד "ה במקום ותד"ה פסק
ד. היקף ותוקף סמכותו
- רמב"ם הנ"ל ופ"ה הל' יח. שים לב למקור לדברי הרמב"ם בדברי רב שרירא. מה משמעות החילוק של הרמב"ם?
- ר"ה כה: "אמאי… לכם", וברשב"א בבא קמא צ: ד"ה למימרא, "ותמיה… אינו בדין" (מה' מוסד הרב קוק עמ' תמט).
- להרחבה – שטמ"ק כתובות כא: ד"ה ושאני (עד "להצטרף עמו").
- יד רמה ה. ד"ה ת"ר.