מראי מקומות
א. מקורות יסוד
- משנה ב"מ פ"ז מי"א (= צד.). עמוד על הזיקה בין משנה זו ובין משנה ט' (=צג.).
- תוספתא ב"מ פ"ח הלכה 19.
- השווה בין המשנה והתוספתא: מהו החילוק היסודי בין הניסוח במקורות אלו? האם יסוד הדין בהם שווה?
- האם שומר חנם יכול להתנות להיפטר מתשלומי פשיעה?
- שיטה מקובצת צד. ד"ה מתני' מתנה (מר' יהונתן).
- אור זרוע סימן רצז.
- שו"ת מהר"ם מרוטנברג חלק ד (דפוס פראג) סימן תשלב
- סיכום במשנה למלך הלכות שכירות פ"ב ה"ט.
ב. סוגיית הגמרא – ר"מ או ר"י?
- צד. "אמרי מתנה… לא שיעבד נפשיה".
- סכם את הבעייה הטקסטואלית בעניין היחס בין חלקי המשנה, ואת הסברי הסוגייה למשנה.
- "מעיקרא לא שיעבד נפשיה"
- רש"י ד"ה אפילו תימא.
- כתובות נו. תד"ה הרי זו מקודשת, לקראת סופו, "וא"ת והא דתנן בהשוכר את הפועלים… קודם למעשה הוא".
- פירוש הר"ח לב"מ צד. ד"ה אלא כולה (מצוטט גם בשיטה מקובצת ובאו"ז).
- ב"מ צד. חידושי הרמב"ן ד"ה אפילו (להרחבה – ריטב"א ד"ה אפילו).
- תן דעתך:
- סכם את הפירושים השונים לדברי הגמרא.
- האם ר"מ מאפשר להתנות על מה שכתוב בתורה ביחס לשומרים או האם אינו מוגדר כמתנה על הכתוב בתורה?
- להבנות השונות של המחייב בדיני שומרים – האם התורה מחייבת בדינים מסוימים או האם הסכמת הצדדים היא המחייבת?
- תוספת חיובים:
- צד. "תנא ומתנה… ומשעבד נפשיה". השווה לתוספתא שצוינה לעיל.
- נח. "נושא שכר… בשקנו מידו", ובתד"ה אמר רבי יוחנן.
- ש"ך, חו"מ סימן סו ס"ק קכט.
- לעיון נוסף:
- שיעורי הרא"ל, השיעור על מתנה על מה שכתוב בתורה בשומרים, עמ' 77-94.
- הרב שבתי רפפורט, "קבלת שמירה – הסכם או חיוב ממון", עלון שבות 95, עמ' 4-12; עלון שבות 99, עמ' 4 ואילך.