מראי מקומות
א. הסוגייה
- ב"ב לב. "ההוא דאמר לחבריה… לוקמי".
- מצורף נוסח הסוגייה מכ"י המבורג. אני ממליץ לעיין ברפרוף גם בסוגיית ההוא ערבא ובסוגיית רבא בר שרשום בכדי להתרשם מהמכנה המשותף המאגד סוגיות אלו לחטיבה. מומלץ גם לעיין במקרה של קריביה דרב אידי בר אבין בלג..
ב. הסבר מחלוקת רבה ורב יוסף
1. למדו את הסוגייה עם פירוש הרשב"ם.
- ראו את שלושת פירושיו לשטרא זייפא.
- מדוע רב יוסף דוחה את המיגו? מה פשר הסברו שמצב זה הוא מיגו במקום עדים? (להרחבה – השוו את דבריו להסברו ל: ד"ה אמר ליה מפלניא מדוע לא מתחשבים שם במיגו).
- מהו ספיקו של רב אידי בר אבין, ומדוע הבחין בין ארעא וזוזי?
2. תד"ה אמאי קא סמכת:
- ריב"ם – האם רעיון מיגו להוציא מבוסס על הנאמר בסוגייה? לפי מה נקבעת מוחזקות? האם ניתן לקרב את דבריו לפירוש הרשב"ם?
- ר"י – הסבירו את החיסרון בציגו לשיטתו.
3. חידושי הרמב"ן:
- ראו את דיונו על מיגו להוציא. הדיון קשה וכרוך בעיון בסוגיות שונות בש"ס. למי שמתקשה, ניתן לדלג על העיון המדוקדק בראיות מהסוגיות האחרות.
- ראו את פירושו למחלוקת רבה ורב יוסף. שימו לב לדרך בה הסברו משתלב היטב בלשון הסוגייה.
- להרחבה – על קביעת מוחזקות ביחס לשטר, ראו את תשובת הרשב"א במיוחסות סימן ק' (מצורף; הבאתי רק את תחלת התשובה).
4. סכמו:
- הסבר הסוגייה – הסבר מחלוקת רבה ורב יוסף
- שיטות היסוד ביחס למיגו להוציא.
- לסבורים שלא אומרים מיגו להוציא – מה פשר המגבלה? מהי מלמדת על טיב מיגו?
- הסבור שמפעילים מיגו להוציא – האם חולק בהבנת מיגו או בדרך קביעת מוחזקות?
ג. רב אידי בר אבין
מחלוקת רשב"ם ותד"ה והלכתא.