בכסף מנלן דרשת האמוראים
א. כסף מנלן – הסגיה האמוראית
לימדו את הסוגיה ג: "כסף מנלן", עד ד. "צריכא". מקורות הנחייה ללימוד הסוגיה תוך השוואה למקבילה בכתובות ג: ניתנו בדף מקורות מספר 4.
ב. זכות האב בקידושי בתו
- טיב הזכאות:
- רש"י ד"ה זכאי בבתו – שימו לב לפער בין זכאות האב בכסף ובשטר ובין זכאותו בביאה.
- ירושלמי כתובות פ"ד ה"ד, עמ' 976, שו' 6-4.
- זכאות האב:
- תד"ה ואימא ה"מ קטנה, "וא"ת הא לקטנה… שום זכות לאב".
- רשב"א ג: ד"ה ותו הא דתנן.
- ריטב"א ג: ד"ה ופרקינן השתא.
- עמדו על הזיקה בין דיוני הראשונים אודות זכאות האב ובין הבנת טיב קידושי כסף כקניין.
- להרחבה – נויבואר עמ' 118-114.
- הו"א הגמרא לחלק בין קטנה לנערה:
- עמדו על הסברה של ההו"א .
- האם יש שוני מהותי בין "אין כסף" ובין לימוד משבח נעורים?
- למסקנה שהאב זכאי גם בקידושי נערה, האם זכאותו נובעת מאותו דין כזכותו בקידושי קטנה, או האם הם מהווים דינים שונים? עיינו היטב ברמב"ם אישות פ"ג הי"א.
- האם למסקנה יש כלל של שבח נעורים לאב?
- בבא קמא פז., "בעא מיניה… ה"נ בשבת", וברש"י ד"ה שבח נעורים, ובתד"ה כיון דאקני.
- נדה מז., רש"י ד"ה בזו ובזו.
- רמב"ם הלכות נערה בתולה פ"ב הי"ד.
ג. דרשת אין-אן
- דרשת 'אין' – 'אן':
- כבר הפניתי אתכם בדף מקורות קודם לתוס' רא"ש מה' הרב שפירא, שם הרמ"ה והרא"ש העירו על כך שאין 'אן' חסר במקרא.
- השוו את הברייתא כאן למקבילתה בספרא אמור פרשה ו (מצורף).
- שימו לב – העדר עיין לה בספרא; הדרשות כולן נדרשות מאותו לימוד – "וזרע אין לה". יש כאן דוגמא לכם שבמקורות התנאים דרשו מספר דרשות מאותו לימוד (עסקנו בזה בלמוד יומא).
- להרחבה :
- רי"ן אפשטיין, מבוא לנוסח המשנה עמ' 1238-1237.
- ר"ד הלבני במקורות ומסורות עמ' תריז-תריח.
- בני בנים הרי הם כבנים:
- רשב"א ד. ד"ה לזרע זרעה
- אני מצרף סיכומים על בני בנים מאנציקלופדיה תלמודית ערך בן (כדי לראות את המקורות בהערות, יש לעיין במקור).