ברכת היין והשמן – האם מברכים על אכילה או על הנאה?
ברכה על שמן זית
- חלקו את סוגית הבבלי ליחידות.
- יחידה ראשונה:
- מהו יסוד הבעיה המטרידה את הסוגיה? שימו לב לקשר בין סוגיה זו ובין הסוגיה לה. שדנה בברכה ראשונה על זיתים.
- מהו הסבר הסוגיה לפער בין יין ובין שמן זית?
- מהו ההסבר העולה מהיחידה השנייה לשאלה שמטרידה את היחידה הראשונה?
- האם יש, בכל זאת, ייחוד לברכה על שמן זית? ראו את ניסוח הרמב"ם בהלכות ברכות פ"ח ה"ב.
- עיינו בסוגיית קמחא דחיטי (לו., במה שנוגע לברכה על שמן זית).
- איזה אפשרות שלישית לברכה על שמן זית עולה מיחידה זו?
- מהו יסוד רעיון אישתני? איזה כיוון ההסבר עולה כאן בדבר הברכה על שמן זית?
- סכמו את ארבעת האפשרויות שנדונו כברכה לשמן זית, וסכמו את היסודות שנדונו בנדון.
- להרחבה – בעקבות הירושלמי שצוין לעיל – במראה הפנים ד"ה ומתניתא אמרה כן יש דיון על ברכה על מי פירות לשיטת הירושלמי.
הערות בנושאים שונים בעקבות הסוגיה
- שימו לב לבעיה שהסוגיה מעלה ביחס לייחוס המונח מזון ע"י רב ושמואל לחמשת מיני דגן. נשוב ונדון בזה כשנדון בברכה על אורז (לז.).
- שלש ברכות אחרי יין – שיטה מקובצת לה: ד"ה אי הכי.
- אוזוקי מזיק:
- רש"י ד"ה אוזוקי מזיק.
- יומא פ: "אמר ריש לקיש… פרט למזיק", וברש"י ד"ה פרט למזיק.
- להרחבה – מאירי לברכות עמ' 130 ד"ה השותה.
- האם מברכים על אכילה או על הנאה?
- לו. רש"י ד"ה דאית ליה הנאה.
- תנו את הדעת ללשון הסברא בלה.. האם ניתן לחלק בזה בין ברכת שהכל ובין ברכת הפירות? ראו את פסק הרמב"ם בהלכות ברכות פ"ח ה"ב.
- ברכה על אניגרון בחושש בגרונו וריבה בו את השמן:
- הלכות גדולות, א', מה' הילדסהימר ירושלים, עמ' 102.
- תוס' ר"י החסיד לו. ד"ה כיון דאית ליה הנאה.
- רמב"ם הלכות ברכות פ"ח ה"ב.
- רא"ה עמ' קג.
- רשב"א ד"ה הכא במאי עסקינן.
להרחבה
- "והלכתא" בסוף הסוגייה. ראו רש"י ד"ה והלכתא. ה'והלכתא' נמצא בכ"י פריס.
- לזיהוי אניגרון – תוספתא כפשוטה לזרעים עמ' 458 לשו' 50.
- הרב מיכאל רוזנצוייג, "בענין ברכת שהכל", בתוך: יבול היובלות, עמ' 252-266. בשלב זה מוצע לעיין בעמ' 252-253, 256.