דבר שלא בא לעולם – עיון בסוגיית הגמרא
א. המשנה
- קידושין סב., המשנה.
- להרחבה – על מיקום משנה זו כאן, עיין בתוספות יו"ט ד"ה מפני שלא הטעתו.
- טעות:
- השווה את המקרים בחלק הראשון של משנה זו לפרק ב' משניות ב'-ג'.
- תוספתא קידושין פ"ב ה"ה (מה' ר"ש ליברמן עמ' 283), ובתוספתא כפשוטה עמ' 932.
- נוסח המשנה:
- עיין במסורת הש"ס ביחס למשפט "אם היתה… מקודשת". ועיין בפירוש המשנה לרמב"ם מהדורת הרב קאפח ובהערה 14.
- עיין בציטוט של המשנה ביבמות צ"ג ע"ב. האם משנתנו היא המצוטטת או ברייתא? עיין בספקו של הרי"ן אפשטיין במבוא לנוסח המשנה עמ' 850.
ב. סוגיות הגמרא
- קידושין סב. "תנן התם אין תורמין… וידים איתנהו בעולם" (לפני המשנה סג.).
- חלק את הסוגיייה ליחידות שונות:
- שים לב למקומם ולזמנם של האמוראים ביחידות השונות.
- שים לב לסדר היחידות בסוגייה ולדרך בה העורך מצרפם.
- שים לב – איזה אמורא משתמש בסוגייה בביטוי "דבר שלא בא לעולם"?
- עיין בסוגיית הירושלמי בקידושין פ"ג ה"ה, ס"ד ע"א, "בעון קומי רבי יוחנן… מהו".
- שים לב – יש להשוות את נוסח הירושלמי בכ"י ליידן לנוסחו בקטע גניזה בשרידי הירושלמי עמ' 230 (הקטע חסר אך מה שנשתייר משובח יותר ויש בו תיקונים חשובים).
- השווה את סוגיית הירושלמי לסוגיית הבבלי:
- לאיזה יחידה יש הקבלה?
- השווה היטב בין האמור בשני התלמודים – שמות חכמים ותוכן דבריהם. מה נוסף בבבלי? האם יש לבאר את דברי ר' אבא בר ממל באופן דומה בשני התלמודים?
- ר' אליעזר בן יעקב ב"תניא כוותיה":
- השווה לנוסח דבריו בתוספתא תרומות פ"ב ה"ח (שים לב לחילופי הנוסח במה' ליברמן).
- תוספתא כפשוטה לתרומות עמ' 312.
- עיין ביבמות צג. "דאמר רב נחמן בר יצחק… מן הראוי לו".
- עמוד על משמעות התופעה של השוואת שיטות החכמים הנ"ל.
- ע"י מי ועל בסיס דברי מי נוסח המונח "דבר שלא בא לעולם"? (עיין ביחידה של רבה ורב יוסף בסוגייתנו. שים לב לאי שימושם במונח).
- השווה את דברי אביי בסוגייתנו לדברי רב נחמן בר יצחק.
- איזה חכמים נוספו ברשימה של של רנב"י?
- לאור ההשוואה, עמוד על ביאור שאלת הגמרא "ונחשוב נמי רבי עקיבא".
- להרחבה – ב' דה פריס, תולדות ההלכה התלמודית, הפרק על יצירת מושגים והשפעתם.
- על "תנן התם" ממשנת זרעים, ראה:
- ד' רוזנטל, "עריכות קדומות בבבלי", מחקרי תלמוד א', עמ' 190-191.
- י' זוסמן, סוגיות בבליות לסדרים זרעים וטהרות, עמ' 122-130.
- על "תנן התם" ממשנת זרעים, ראה: