שבת פרק שני | כא, א-ב

שיעור 1 – מבוא למסכת חנוכה

מראי מקומות

א. פתיחה

  • מהי 'מסכת חנוכה'? מהן אבני הבניין שלה?
  • יחידת לימוד שבועית – שבת כא. 'תני רמי בר חמא פתילות ושמנים… ריגלא דתרמודאי' (כא:)

ב. שמנים ופתילות להדלקת נר חנוכה

  • כא. 'אמר רבה פתילות שאמרו חכמים… אחר הפתילה' וברש"י ד"ה שאין נמשכין; ברמב"ם פירוש המשנה שבת ב:א 'וטעם איסור… מצוה'; רמב"ם שבת ה:ח.
  • מהו סדר הבאת השיטות של האמוראים – האם הם מובאים לפי הסדר הכרונולוגי של הדיון?
  • ראשונים תהו לכפל הנימוקים בסוגיה – כא. תד"ה ומותר; רי"ף, ט. ברב אלפס, "א"ר זירא… לשיעורא"; כא. רמב"ן ד"ה הא דאמרינן כבתה; ריטב"א ד"ה ואחרים תירצו.

ג. אסור להשתמש לאורה

  • האמור בסוגיה כא.
  • כב. "אמר רב יהודה… בזויות עליו".
  • ירושלמי שבת פ"ב ה"א, מה' אקדמיה עמ' 376 שו' 38-27.
  • ראשונים דנו ביחס בין הסוגיות ובגדרי האיסור להשתמש לאורה: רז"ה, ט. ברב אלפס ד"ה למ"ד אסור להשתמש לאורה; רמב"ן במלחמת השם; חידושי הרמב"ן כא: ד"ה ודאמרינן אסור להשתמש לאורה; רשב"א ד"ה אמר רבי ירמיה

ד. כבתה אין זקוק לה

  • מה הדין בנרות המקדש? מנחות פח: "אמר רבי יוחנן… ומדליקה"; רמב"ם ביאת מקדש פ"ג ה"ז; חידושי רבנו חיים הלוי הלכות ביאת מקדש פ"ט ד"ה והנראה מוכרח.
  • הקשר להדלקה עושה מצווה: שו"ת הרשב"א ח"א סימן תקלט; שו"ע או"ח תרעג: ב
  • בית הלוי חנוכה ד"ה והנה לכאורה קשה

תקציר השיעור

  • מסכת חנוכה היא מסכת אמוראית שמבררת את טיבו של נר חנוכה. הבירור נעשה מול שני נרות הלכתיים – נר שבת ונר המקדש. נר שבת הוא נר שמודלק כדי להשתמש לאורו ונר מקדש הוא נר סימלי. המסכת מציבה בפתיחתה את נר חנוכה מול שני נרות אלו ומבררת את טיבו של נר חנוכה. המסכת פותחת ברב הונא שאוסר להדליק נר חנוכה בפתילות ושמנים שאסור להדליק בהן נר שבת ונר מקדש; אין בדבריו כל הפתעה. היא ממשיכה בהבאת שיטת רב חסדא שמותר להדליק בחול כי כבתה אין זקוק לה אך אסור בשבת כי מותר להשתמש לאורה; ממשיכה בשיטת רב שמותר הן בחול והן בשבת כי כבתה אין זקוק לה ואסור להשתמש לאורה.
  • ראשונים תהו למה רבא נתן נימוק כפול לרב הונא, הרי די בנימוק של כבתה זקוק לה הן לאיסור השימוש בשבת והן בחול. רמב"ן מציע שלכו"ע בשבת כבתה אין זקוק לה. אנחנו נלך בעקבות התוספות שהעירו שהצורך בנימוק כפול הוא בשיטת רב, ורב הונא מגיב לו. כך באמת סדר הדורות; רב התיר להדליק הן בחול והן בשבת.רב הונא חלק מהקצה אל הקצה ואסר הן בחול והן בשבת. ורב חסדא פישר ביניהם וחילק בין שבת ובין חול.
  • דומה שהעורך בחר להציג בסדר שונה מהסדר הכרונלוגי עקב הזדהותו עם שיטת רב שמשמעה שנר חנוכה הוא נר עצמאי שאינו דומה לא לנר שבת ולא לנר המקדש.
  • טיבו של הנר יובהר בשיעורים הבאים.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 3 – נר איש וביתו ומהדרין

פרק ב' | כא, ב

שיעור 2 – כבתה אין זקוק לה וזמן הדלקת נר חנוכה

פרק ב' | כא, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *