פרק א' | ב, ב

שיעור 1 – זמני קריאת המגילה בפרזים ובכרכים

מראי מקומות

א. משנה וגמרא

  1. לימדו בבקיאות משניות פרק ראשון במגילה. עמדו על עיקר תכני הפרק ומבנהו. מומלץ גם להעיף מבט בקיאות לשאר פרקי המסכת.
  2. משנה מגילה פ"א משניות א-ג.
  3. לימדו בבקיאות בבלי מגילה ב. "מגילה נקראת… כמחמתן לטבריא" (ב: 3 שורות מלמטה).
  4. נתחיל בלימוד הסוגייה ב ע"ב הדנה בקריאה בי"ד בפרזים ובט"ו בכרכים, ומשם נחזור ל-ב ע"א לסוגייה שעוסקת בקריאת מגילה בכפרים.

ב. פרזים ומוקפים

  1. מגילת אסתר פרק ט', בעיקר פסוקים טז-לב.
    • מהם השלבים השונים של ציון ימי הפורים המתוארים בפסוקים?
    • מתי יש לציין את פורים? מהן מצוותיו?
  2. בבלי ב:, "כרכים… זמנו שלזה". כיצד הבבלי קורא את הפסוקים? שימו לב למודעות הסוגייה לקריאות אחרות אפשריות.
  3. ירושלמי מגילה פ"א ה"א, מה' אקדמיה עמ' 739 שו' 37, "כרכים המוקפין… יהושע בן נון" (עמ' 740 שו' 6).
  4. הגדרת מוקפים:
    • תוספתא מגילה פ"א ה"א.
    • בבלי ב:, "מתניתין… כמחמתן לטבריה".
  5. חידושי הרמב"ן למגילה ב. ד"ה מה ששנינו.
  6. ר"ן על הרי"ף, א. ברב אלפס, ד"ה ויש כאן שאלה.
  7. ריטב"א ב. ד"ה ובעו רבנן.
  8. להרחבה – מאירי עמ' יא, "ונראה לי הטעם… קודם לכן".
  9. להרחבה:
    • תוספתא כפשוטה עמ' 1122-1123.
    • י' תבורי, מועדי ישראל בתקופת המשנה והתלמוד, עמ' 331-334.
    • א' וולפיש, "דברי שלום ואמת", בתוך: הדסה היא אסתר, עמ' 130-135

תקציר השיעור

  • ראשונים עסקו בחידה מדוע יש שני ימים פורים, תופעה שאין לה אח וריע בשום מקום אחר.
  • חידה נוספת היא מדוע קוראים בט"ו בכרכים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, מה ליהושע ולפורים? הרבה יותר פשוט לאחוז בשיטת ר' יהושע בן קרחה שקוראים בט"ו במוקפות מימי אחשוורוש.
  • ראשוים רבים הזכירו את הסבר הירושלמי כדי לתת כבוד לא"י, אך נחלקו בפרשנותה.
  • מהסוגייה ב: נראה שהרקע לכך שמציינים את ימי המנוחה, והיות ונחו בימים שונים לכם לדורות חוגגים בימים שונים.
  • הרמב"ן התקשה לקבל זאת, ולכן חידש שהמקופים רומזים לחומה של ירושלים בספר עזרא. לשיטתו עיקר האירוע של פורים קשור בייישוב היהודי בא"י. לשיטתו, המוקפים חשו מוגנים, ואף שחגגו את פורים בשנת הנס, בשנים שלאחר מכן רק הפרזים חגגו מעצמם. כאשר באו מרדכי ורסתר לתקן לחגוג את פורים, הם חייבו אף את המוקפים, אבל לא צירפו אותם לחג של הפרזים שחגגו מעצמם.
  • הר"ן מערים קושיות על הרמב"ן ואוחז בהסבר של ימי המנוחה.
  • ריטב"א בשם רא"ה – חכמים מתקנים תקנות דרבנן ברוח דאורייתא; היות ובבתי ערי חומה יש מושג של מוקפות מימות יהושע בן נון, אמצו הגדרה זו אף לפורים.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 4 – מימרות רבי יהושע בן לוי על כרכים

פרק א' | ג, ב

שיעור 3 – מנצפ"ך ושאר מימרות רבי ירמיה או רבי חייא בר אבא

פרק א' | ג, א-ב

שיעור 2 – קריאת מגילה בכפרים המקדימים ליום הכניסה

פרק א' | ב, א

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *