פרק א' | ה,א

שיעור 10 – אין ביעור חמץ אלא שריפה

מראי מקומות

א. מחלוקת ר' יהודה וחכמים – מקורות יסוד

  • כא. המשנה; משנה תמורה ז:ד [להרחבה – תמורה לד. 'כל הנקברין… מותר', לג: תד"ה הנשרפין]
  • בבלי – כז: "תניא רבי יהודה אומר… מדויל ידיה משתלם"; יב: "א"ר יהודה אימתי… בכל דבר"
  • ירושלמי ב:א "תני ר' יודה אומר… ואי זה זה בשריפה"
  • מכילתא דרבי ישמעאל, מה' הורוביץ עמ' 28 שו' 6, "רבי יוסי אומר… אלא בשריפה (עמ' 29 שו' 3)
  • מכילתא דרשב"י, מה' אפשטיין – מלמד, עמ' 17 שו' 14, "תשביתו שאר… בכל דבר" (עמ' 18 שו' 13)
  • יב: – מח' רש"י ותד"ה אימתי (להרחבה – רבנו דוד ד"ה אימתי); רא"ש פ"ב סוף הלכה ג.

ב. נקודות לעיון

  • התרשמו באמצעות קונקורדנציה – את מי התורה מצווה במפורש לשרוף?
  • משנה בתמורה – מה פשר קבורה לעומת שריפה? מה טיבן של הרשימות – את מי קוברים ואת מי שורפים?
  • השוו בין המקורות המקבילים בו מתואר הדיון בין ר' יהודה וחכמים, מוזמנים להיעזר בטבלה משווה בקובץ המצורף 9 א.
  • האם תשובת חכמים "דין שאתה מחמיר" בא לשלול את הק"ו או את עצם דינו של ר"י?
  • האם חכמים שוללים את עצם הדין שיש לשרוף חמץ או האם לדעתם אין לקבל רק את הקולא היוצאת מהחומרה?
  • רבי יהודה – מה הדין לדעת ר' יהודה כאשר אין לו עצים? השוו בין המקורות השונים [ופירושי הראשונים] המבחינים בין הגיע שעת הביעור ללא הגיע.

ג. פסק הלכה

  • הלכה – כז: תד"ה אין ביעור (להרחבה – מחזור ויטרי עמ' 254 סימן ב'); רמב"ם חמץ ומצה ג:יא
  • מבט חטוף לחמץ עבר עליו הפסח – פסחים כח. המשנה, ובגמרא שעליה עד 'בכרת ובלאו' – האם יש קשר בין שיטת הרבי יהודה שביעור חמץ בשריפה ובין שיטתו שחמץ שעבר עליו הפסח עובר עליו בלאו?
  • האם מחלוקת זו משתבצת במחלוקת שבין הרמב"ם והתוס'
    בהבנת זמן תשביתו האם הוא לפני חצות או לאחריו?

ד. אופי תשביתו ויסוד המחלוקת

  • חידושי רבנו חיים הלוי על הרמב"ם, הלכות חמץ ומצה פ"א ה"ג.
  • מנחת חינוך מצווה ט'.

 

סיכום השיעור

 

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 11 – בל ייראה ובל ימצא # 1 – דרשות התנאים במכילתות ובברייתא פסחים ה:

פרק א' | ה, ב

שיעור 9 – בל יראה ובל יימצא בי"ד בניסן אחרי חצות

פרק א' | ד, ב – ה, א

שיעור 8 – אך ביום הראשון תשביתו – מעמד י"ד בניסן

פרק א' | ד,ב – ה,א

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *