מראי מקומות
א. שנים שדנו – מי הם דברי הכל?
ב: רש"י ד"ה דברי הכל [עיינו בסוגיה ו. שרש"י מציין לה]
ב. יחיד מומחה – הסוגיות
- ד: שורה אחרונה 'תנו רבנן דיני ממונות… מבי ריש גלותא'.
- ג. "רב אחא בריה דרב איקא… דשמואל", וברש"י ד"ה מדאורייתא ובתד"ה ומדאורייתא, וברבנו חננאל.
- ה. רש"י ד"ה דן אפילו ביחיד ותד"ה ואם היה מומחה.
- רמב"ם הלכות סנהדרין ב:י-יא; ה:יח.
- ג. חידושי הר"ן ד"ה מדאורייתא [מטיבות לכת – חי' הרמב"ן כג. ד"ה והוי יודע]
ג. נקיטת רשות – הגדרת מומחה לרבים
- בסוגייה יש 2 יחידות – הדיון על הגדרת מומחה לרבים ומימרות רב ושמואל. מהו היחס הכרונולוגי בין 2 היחידות?
- רש"י ד"ה לישקול רשותא וד"ה שבט.
- אוצר הגאונים סימן נ"ג:
- הגדרת "גמיר וסביר" בדברי השואל ובדברי רב שרירא.
- מיסוד מערכת המשפט והגברת הדגש על רשיון.
- להרחבה – חיבור רב נתן הבבלי, עמ' 85.
- חי' הרמב"ן ה. ד"ה ופירוש מומחה לרבים.
- ה. תוד"ה מומחה.
- רמב"ם
- פיה"מ לרמב"ם סנהדרין פ"א מ"א.
- פיה"מ לרמב"ם בכורות פ"ד מ"ג.
- פ"ב הל' סנהדרין הל' יא
- חי' הר"ן ה. ד"ה ואם
- בכורות לו: תד"ה במקום ותד"ה פסק
ד. היקף ותוקף סמכותו
- ר"ה כה: "ראוהו שלשה… לכם", וברשב"א בבא קמא צ: ד"ה למימרא, "ותמיה… אינו בדין"
- להרחבה – שטמ"ק כתובות כא: ד"ה ושאני (עד "להצטרף עמו").
- יד רמה ה. ד"ה ת"ר.