אין נשבעין על טענת קטן
א. הדין בספרות התנאים
- משנה שבועות פ"ו מ"א, "מנה לאבא בידך… כמשיב אבידה"; שם משנה ד' , "אין נשבעין על טענת חרש… אבל נשבעין לקטן ולהקדש".
- עיינו בתוספתא שבועות פרק ה', מצורף הנוסח מכ"י ערפורט:
- ראו בעיקר את היחידה על שבועה לקטן. מהו היחס בין ראב"י והמשנה?
- מה פירוש הביטוי "טענת עצמו"? ראו את שאר ההופעות של המונח בתוספתא.
- מכילתא דרשב"י לשמות פכ"ב פסוק ח ד"ה שני שוורין.
- מה יסוד ההפקעה של קטן? ראו את סוגיית הבבלי מב. "מ"ט אמר קרא… ואין נתינת קטן כלום".
ב. סוגיית הבבלי
- שבועות מב. "אבל נשבעין לקטן ולהקדש והא אמרת… ודאי חיישינן".
- מפו את הסוגיה ועמדו על החלקים השונים שלה:
- מהם שני ההסברים של האמוראים למשנה?
- עיינו במקבילות בכתובות יח. ובגיטין נא. – אילו חלקים מופיעים שם ואילו רק בסוגייתנו? מה משמעות הדבר באשר לעריכת הסוגיה?
- מהו נוסח הברייתא של ראב"י בבבלי? השוו בינו ובין נוסח הברייתא בתוספתא.
- מה עולה ממסקנת הסוגיה באשר ליחס בין ראב"י והמשנה?
- רב – בבא בטענת אביו וראב"י היא:
- באיזה שלב של הסוגיה מתבססת הטענה של רב שהמשנה היא ראב"י?
- בחנו את האפשרות שנוסח הברייתא שעמדה לפני רב היא זו שבתוספתא.
- עיינו ירושלמי שבועות עמ' 1368 שו' 35-33.
- להרחבה – דיון על עריכת הסוגיה, על נוסח שונה שלה בספרות גאונים ופרשנותה, במאמרו של יואב רוזנטל, "'עיקריו ו'ענפיו' של בבלי שבועות מב ע"א-ע"ב", בתוך : מחקרי תלמוד ב', עמ' 525-517.