אין נשבעין אלא על דבר שבמדה ושבמשקל ושבמנין
א. המשנה
- עיינו במשנה שבועות מב: "אין נשבעין אלא על דבר… החלון חייב".
- תנו את הדעת ליחס בין הכלל ובין הכיצד:
- מה נראה יסוד הדין על פי הדוגמא שבכיצד?
- איזה חלק של הכלל מודגם באמצעות הכיצד?
- מה מוסיף כפל הדוגמאות של בית וכיס?
- המונחים מדה משקל ומנין במשנה:
- עיינו משנה שביעית פ"ח מ"ג ומשנה תרומות פ"א מ"ז.
- עיינו משנה ביצה פ"ג משניות ו-ח.
- המקור לדין:
- מכילתא דרבי ישמעאל משפטים – מס' דנזיקין פרשה טו ד"ה כי יתן.
- מג. תד"ה אלא על דבר (ובמקבילה בב"ק סג. ד"ה דבר שאינו מסוים).
ב. תוספתא
- עיינו ברפרוף בתוספתא שבועות פ"ה הל' יא-יז. איזה ניסוח יש לכלל שם? מה פשר הפער בין הניסוח במשנה ובין הניסוח בתוספתא?
- אני מעביר לעיונכם טבלה משווה של עדי הנוסח של תוספתא שבועות פ"ה הל' יא-יז.
- תנו את הדעת:
- ליחס בין הנוסחים.
- לריבוי הדוגמאות המובאות בתוספתא להדגמת הכלל – מה פשר הריבוי? האם הגיוון מעמיק את הבנת הכלל?
- מהו יסוד הדין כפי שעולה מעיון בתוספתא?
ג. סוגיית הבבלי
- עיינו בסוגיית הבבלי מג. "אמר אביי… על חמש ליטרין".
- יסוד מחלוקת אביי ורבא:
- תנו את הדעת להיבט הטקסטואלי – מהן הקריאות השונות של אביי ורבא במשנה?
- עיינו בתד"ה אלא אמר רבא ובר"ן על הרי"ף, כד. ברב אלפס, ד"ה מתני' זה אומר עד הזיז.
- הברייתא המובאת בבבלי:
- עמדו על מבנה הברייתא. מהו היחס בין הרישא ובין הסיפא? לאיזו צלע ברישא אין מקבילה? להרחבה – ר"י מיגאש ד"ה וכן נמי שנינו אזורה גדולה.
- תד"ה לאו לאתויי בית זה מלא, ובהערות של גליון הש"ס על הסוגיה.
ד. רמב"ם
- עיינו היטב ברמב"ם הלכות טעון ונטען פ"ד הל' א-ג.
- שימו לב לעיצוב של הרמב"ם לנושא – הדוגמאות שהוא נותן לכלל, והאופן שבו הביא את הדוגמאות שבמשנה.