המלוה את חבירו על המשכון
א. מימרת שמואל
- לימדו את הסוגיה כולה עד סוף הפרק:
- עמדו על המבנה של הסוגיה .
- הפרידו בין הרבדים השונים – מקורות תנאיים, מימרות האמוראים, דברי סתם התלמוד.
- תנו את הדעת לסיטואציה של משכון – לשם מה היא ניתנת ובאילו נסיבות.
- מהו יסוד דינו של שמואל? מהו יסוד הבחנה בין קתא דמגלא ובין נסכא? מהו יסוד המחלוקת בין שמואל, רב נחמן ונהרדעא?
- מה מעמד משכון במקורות התנאים המצוטטים? צרפו לזה גם משנה בבא מציעא פ"ו מ"ז ומשנה פסחים פ"ב מ"ג (ראו את נוסח המשנה בכ"י קויפמן).
- לאור הנ"ל – עמדו על משמעות מהלך הסוגיה בהשוותה את שמואל למקורות התנאים:
- האם מימרת שמואל מוצגת כחידוש או האם היא עולה בקנה אחד עם פשטות מקורות התנאים?
- מה מגמת הסוגיה – האם היא תומכת בשמואל? להרחבה – מג: תד"ה מתני' בדפריש.
- מומלץ לעיין ברפרוף בסוגיה המקבילה בבבא מציעא פא:-פב:.
ב. בעל חוב קונה משכון
- מה מעמד מקבל משכון להסבר שתלוי בדינו של ר' יצחק?
- בבא מציעא פב. רש"י ד"ה שקונה משכון.
- שבועות מד. תד"ה מכאן לבע"ח (ובמקבילה בב"מ פב: תד"ה אימור דאמר).
- רי"ף, כה. ברב אלפס, "והלכתא המלוה… כשבועת השומרים".
- רמב"ם הלכות שכירות פ"י ה"א ובהשגת הראב"ד.
- העיון בדיון הרחב של הראשונים נוגע גם לשאלת ההבחנה בין משכנו בשעת הלואתו למשכנו שלא בשעת הלואתו. בנוסף לסוגייתנו, ראו את סוגיות היסוד:
- פסחים ל: המשנה, ובגמרא שעליה עד "מכאן ולהבא הוא גובה", ובגמ' לא. "לימא כתנאי ישראל… מישראל לא קני".
- גיטין לז. "תנן התם המלוה את חבירו… שקונה משכון".
- קידושין ח. (שו' אחרונה) "אמר רבא אמר רב נחמן… שקונה משכון".
- שימו לב:
- בכל הסוגיות – הפרידו בין סתמא דגמרא ובין מימרות האמוראים.
- החילוק בין משכנו בשעת הלואתו ובין שלא בשעת הלואתו:
- באילו סוגיות הוא מופיע ובאילו הוא נעדר
- עימדו היטב על אופי הסוגיות בהן החילוק מופיע
- נסו לקבוע את היחס הכרונולוגי בין הסוגיות ולאור זאת לקבוע את היחס ביניהן
- ב"מ פא: תד"ה והא אידי; גיטין לז. תד"ה ושאני משכון.
- המאור הגדול, כה. ברב אלפס לשבועות, (להרחבה – מאור הגדול, יט: ברב אלפס לגיטין).
- מלחמת השם על הרז"ה שם בשבועות.
- ש"ך חו"מ סימן עב ס"ק ט'.