מראי מקומות
ב. איום
- לימדו את הסוגיה לח: שורה אחרונה "ת"ר שבועת הדיינין" עד סיומה לט: "קניא דרבא".
- עיינו במקבילה בתוספתא סוטה פ"ז ה"א. עמדו על מיקום הברייתא בסוטה, ועל היחס בין הברייתות. (לנוחיותכם, מצורף קובץ משווה שהכין איתי מרינברג).
- עיינו בירושלמי שבועות פ"ו ה"ד, עמ' 1363 שו' 37-29.
- עמדו על משמעות האמירה שאומרים לנשבע. מה מגמתה?
- עיינו במשפטי שבועות חלק ב' ד"ה כיצד משביעין (מצורף), וברמב"ם הלכות שבועות פי"א הלכה טו, וראו את הכותרת של טקס האמירה.
- נעמיק את הבנתנו על ידי השוואה לטקסים דומים:
- השוו לברייתת סדר הגיור ביבמות מז וברמב"ם הלכות איסורי ביאה פי"ד.
- עיינו משנה סנהדרין פ"ג מ"ו ופ"ד מ"ה.
- עיינו משנה סוטה פ"א מ"ד.
- התראה – רמב"ם הלכות סנהדרין פי"ב ה"ב.
ג. חומרת שבועה
- טקס האיום כולל הצבעה על החומרה של שבועה. תנו את הדעת למשמעות של כל הנתונים המוזכרים באיום:
- הזעזוע של העולם.
- לא ינקה.
- הפירעון ממנו וממשפחתו ומהעולם
- הפירעון המיידי
- חשבו על מכנה משותף של כל אותם גורמים – מה מיוחד בשבועה לעומת שאר עבירות?
- עיינו ברמב"ם הלכות תשובה פ"א ה"ב ובהלכות שבועות פי"ב הל' א-ב.
- "ממנו וממשפחתו":
- מהו הסבר השוני בין "דינא אחרינא " ובין דינא דידיה"?
- מהו הסבר השוני בין "דין קל" ובין "דין חמור"?
- ישום הלכתי של ערבות – ר"ה כט. "תני אהבה בריה דרבי זירא… אינו מוציא" וברש"י.
- מה משמעות "שבועה חלה על שניהם"? ראו רש"י לט: ובר"ח מז: (שני הפירושים בר"י מיגאש מז:).
ד. בלשונה נאמרה
- עיינו בגמרא שבועות לח: וברש"י, רי"ף ור"י מיגאש המצורפים.
- רמב"ם הלכות שבועות פי"א הל' ח, יב, יד:
- מהי עמדת הרמב"ם?
- מהי ביקורתו כלפי שיטת הר"י מיגאש? ראו גם הלכות שבועות פי"א ה"כ.
- ראו את הביקורת על הר"י מיגאש בחידושי הרמב"ן. עמדו על ההבדל בין הביקורת של הרמב"ן לזו של הרמב"ם.
- פרשני הרמב"ם:
- עיינו בפרשני הרמב"ם המצורפים – רדב"ז, כסף משנה ולחם משנה. מומלץ לעיין גם בתשובת הרדב"ז.
- עמדו על ההסברים השונים לשיטת הר"י מיגאש, הן בהסבר המקורות והן בהסבר הרציונל שלה.
- אילו מההסברים תואם את האמור בחידושי הר"י מיגאש?
- עיינו בתוספתא כפשוטה עמ' 676. מהו הסברו לשיטת הר"י מיגאש?
- סכמו לעצמכם את הסבר מחלוקת הראשונים:
- מה עולה ממקורות חז"ל? כיצד מפרשים הראשונים את המקורות?
- מהם פרטי השיטה של הר"י מיגאש?
- מה ניתן ללמוד מהר"י מיגאש על רשימת הדברים הנאמרים רק בלשון הקודש?