שתי כסף – עיון בדיוני הראשונים
א. פתיחה
לאחר העיון הראשוני בסוגיה ועמידה על הרציונל היסודי של הדרישה של שתי כסף וניתוח מחלוקת רב ושמואל, נעיין בפרשנות הראשונים לסוגיה. ניתן את הדעת לנקודות הבאות:
- השאלות הנדונות על ידי הראשונים בחלקים השונים של הסוגיה.
- האם דיוני הראשונים משקפים הבנות שונות של שאלות היסוד של הסוגיה?
- לסדר היום ודרך החשיבה והכתיבה של הראשונים השונים.
ב. עיון בראשונים
- רי"ף ור"ח:
- עיינו ברי"ף על הסוגיה יח: בדפי הרב אלפס, (להרחבה – פירוש הר"ח שנדפס על הסוגיה על הדף).
- אילו שאלות נדונות על ידיהם?
- עיינו בפירוש הר"י מיגאש לסוגיה. השוו בין סדר יומו ובין זה של הרי"ף והר"ח. (בשלב זה אני מציע לא להיכנס לעובי הקורה בדיון על חישוב שתי כסף).
- רמב"ם הלכות טוען ונטען פ"ג הלכות א, ג (הלכה ב תידון בנפרד).
- עיינו בחידושי הרמב"ן לסוגיה. אילו מקורות הוא הכניס לדיון שלא מצויים אצל קודמיו?
ג. נוסח דרשת הסוגיה
- עיינו ברש"י ד"ה מה כסף דבר חשוב ובקידושין יא: רש"י ד"ה הכי גרסינן ומה כסף.
- מהו הנוסח שעמד בפני רש"י בשתי הסוגיות?
- מהן ההגהות של רש"י, ומכוח אליו שיקולים?
- האם רש"י התאים לחלוטין בין קידושין ובין שבועות?
- עיינו שוב בפירוש הר"י מיגאש לסוגיה.
- כיצד הוא התמודד עם הקושיה שהטרידה את רש"י?
- מה דרך טיפולו בחילופי הנוסח בסוגיה?
- עיינו לט: תד"ה מה כלים שנים (ובמקבילה בקידושין יא:).
- מהי דרך טיפולם בנוסח הסוגיה?
- איזה אפשרות עולה מדבריהם מכוח העיון בירושלמי? מה הסבר הדרישה של כלי שוה פרוטה?
- כיצד הם מסבירים את הפער בין נוסח קידושין לנוסח שבועות?
- עיינו בחידושי הרמב"ן בשבועת ובקידושין.
- מה דרך טיפולו בחילופי הנוסח ומה יחסו להגהה של רש"י?
- מה היה הנוסח בכתבי היד שהיו לנוכח עיני הרמב"ן? מהן עדויות הנוסח שבכתבי היד שלנו? מה מלמד הפער על מצב כתבי היד שלנו?
- מהו הסברו לצורך בפרוטה בכלים? כיצד הוא מסביר את הפער בין קידושין ושבועות?
- סכמו לעצמכם את הנוסחאות השונות ואת פרשנותם. איזה נוסח נראה מקורי? איזה אור שופכים הפירושים השונים על הבנת דין שתי כסף?