פרק ו' | מ, ב

שיעור 12 – טענו חיטים ושעורים והודה לו באחד מהם

מראי מקומות

א. סוגיית הבבלי

  1. שבועות מ. "ואמר רב נחמן אמר שמואל טענו… הא מני אדמון היא" (מ:).
  2. עיון בסוגיה:
    • מפו את שמות הדוברים בסוגיה (זמן ומקום), ועמדו על סדר הדיון.
    • עמדו על מבנה הסוגיה ועל אופי הראיות המובאות בה.
  3. מהי ההתרשמות שלכם מעיון במשנה? האם המקרים במשנה נוטים לטובת אחת מהשיטות?
  4. מה הסברה העומדת בשורש ההבחנה בין טענו חטים והודה לו בשעורים ובין טענו חטים ושעורים והודה לו באחד מהם? מהו יסוד המחלוקת בסוגייתנו?

ב. המשך העיון

  1. עיינו בגמרא מג. על מנורה גדולה ומנורה קטנה.
  2. מ: "אמר רב ענן… חייב".
  3. רי"ף על הסוגיה.
  4. פירוש הר"י מיגאש על הסוגיה.
  5. רמב"ם הלכות טוען ונטען פ"ג הל' הל' ח-טו.

ג. טענו חטין וקדם והודה לו בשעורין

  1. שבועות מ: "ואמר רב ענן אמר שמואל טענו חטין… באחת מהן חייב", ובפירוש רש"י.
  2. פירוש הר"י מיגאש לסוגיה:
    • ראו את חידוש הדין של הר"י מיגאש ואת דרך ביסוסו.
    • איזה עיקרון בדין מודה במקצת מנסח הר"י מיגאש?
  3. הסברים לדין של מערים:
    • ראו חידושי הריטב"א ד"ה אם במערים.
    • ראו תשובת הרי"ף, מתוך תשובות הגאונים הרכבי סימן תנו.
  4. עיינו ברמב"ם הלכות טוען ונטען פ"ג הי"א. ראו את נוסח הדפוס. בכ"י אר"צ המובא במה' יד פשוטה הנוסח הוא "אם נראה לדיינים שהנטען הערים חייב לשלם, ואם לפי תומו פטור".
    • מהו ההבדל בין הנוסחאות?
    • מהו הסבר הנוסחאות השונות? בכדי לעמוד על משמעות נוסח כ"י אר"צ, ראו גם ה"י. איזה פירוש חדש יש כאן לדין מערים?
    • עיינו בהלכות יב-יג.
    • הלכה יד:
      • ראו מחלוקת הרמב"ם והראב"ד.
      • להרחבה – יש בנדון מחלוקת ענפה בין הראב"ד והרז"ה. ניתן לראות סיכום שלה בספר התרומות שער ז חלק ב סעיף כז.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 21 – כל האומר לא לויתי כאומר לא פרעתי דמי

פרק ו' | מא, ב

שיעור 20 – שטרך בידי מאי בעי?

פרק ו' | מא, ב

שיעור 19 – המלוה את חבירו בעדים, צריך לפרעו בעדים? # 2

פרק ו' | מא, א-ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *