אודות

מְשֹׁ֣ךְ חַ֭סְדְּךָ לְיֹדְעֶ֑יךָ וְ֝צִדְקָֽתְךָ֗ לְיִשְׁרֵי־לֵֽב (תהלים ל"ו, יא)

 

אודות האתר

'טוב אחרית דבר מראשיתו'

ה'ראשית' של האתר היא בשנת תשס"ו כשהתחלתי להקליט את שיעורי הגמרא שלי בישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים וב'בית מדרש תמיד' בבית שמש באמצעות מכשיר הקלטה MP3 פשוט. ביקשתי לתת בכך מענה לעצמי לאתגר של  שימור החידושים שהתחדשו במהלך השיעורים. המעגל התרחב כשחברים המשתתפים בשיעורים נעזרו בהקלטות כדי להשלים שיעורים שהחסירו. בסיועם של חברים מ'בית מדרש תמיד', הקמנו יחד בשנת תשס"ט את אתר בית מדרש תמיד, אליו הועלו השיעורים בצורה סדירה [גם שיפרנו את איכות מכשיר ההקלטה]. באמצעות האתר, הקלטות השיעורים הגיעו למעגלים נוספים של לומדים בארץ ובעולם. שמחתי ללמוד מתגובות של לומדים, שנוצרת 'קהילה לומדת' סביב האתר. קהילה מגוונת של 'בעלי בתים' שקובעים עיתים לתורה ולומדים גמרא באמצעות הקשבה לשיעורים באתר, בצד תלמידי חכמים שנעזרים בהקלטות להכנת שיעורים. האתר השתלב בהגשמת החזון  של 'בית מדרש תמיד' ליצירת מסגרת המאפשרת לימוד תורה מעמיק, משמעותי וקבוע במסגרת חיי הקהילה.

במהלך השנים שעברו מני שנת תשס"ט, פני האינטרנט השתנו ביצירת פלטפורמות חדשות להקמת אתרים. התבקש לבנות אתר חדש עכשווי, והרי הוא לפניכם. 

'הליבה' של האתר היא כינוס לבמה אחת של הקלטות של שיעורי גמרא שהעברתי בח"י שנים שחלפו מאז תשס"ו בישיבות ובקהילה. בישיבות – ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים, בית ועד לתורה בעתניאל וישיבת 'אורות שאול' בתל אביב. בקהילה – ב'בית מדרש תמיד' ובמסגרת קהילת 'אוהל יונה מנחם' בבית שמש. בנוסף, יש באתר הקלטות של סדרות שיעורים בנושאים מגוונים – מבואות לתושבע"פ, משנה תורה לרמב"ם, הגות סבי מו"ר הגרי"ד ז"ל, ועוד.

בצד ההקלטות, יש באתר גם שיחות ושיעורים כתובים. רוב השיעורים והשיחות שלי בקהילת 'אוהל יונה מנחם' הן בזמנים בהם לא ניתן להקליט – בשבתות ובחגים. לאתר מועלים סיכומים כתובים של שיחות במועדים ובפרשת השבוע, בצד מאמרים ומחקרים שפרסמתי בבמות שונות.

 

'הלל בארובה'

הגיוון במקומות ובשנים בהם השיעורים הועברו מביאים לכך שהסדרות באתר מגוונות ואינן מעור אחד. במהלך השנים אני עצמי המשכתי לפתח את דרכי הלימוד שלי ואת נקודות המבט שלי על הסוגיות, כאשר ליסודות הלמדניים שלמדתי מרבותיי, צירפתי עם השנים מבט פילולוגי ומבט אנושי. פועל יוצא מכך הוא שיש הבדלים בין שיעורים שהועברו באותו נושא בשנים שונות.

'ומתלמידיי יותר מכולם' – השיעור מהווה עבורי מעמד של 'גילוי'. אני לא מצמצם את עצמי ללמד נושא שלמדתי וחקרתי אותו על בוריו; אני לומד יחד עם התלמידים ומשוטט עמם במרחבי ים התלמוד. הלימוד דומה למסע באוניה המיטלטלת על הגלים; תוהים על פרשנות הסוגייה ומושגיה, חותרים יחד להגיע לחוף מבטחים. פעמים רבות הנושא מתחוור לי רק תוך כדי השיעור עצמו; לעיתים אני  מבין רק אחרי השיעור, מה נכון לומר. במקרים רבים, חזרתי שוב לנושא בפתח השיעור הבא, מציע תובנה חדשה.

לעתים אני מלמד מסכת/פרק כמה פעמים, ובשעת השיעור אני צועד בשביל מוכר. לעתים אני מלמד פרק שאני לא מספיק 'מונח' בו. במקרים אלו השיעור עצמו מהווה 'בית יוצר' של הרעיונות, וזה מקרין על אופיו של השיעור. האתר מזמין אתכם להיות שותפים למסע בו צעדתי עם הקבוצות שלומדות איתי.

השיעורים באתר הוקלטו ב'שיעור חי' שהועבר לשומעים הנוכחים בו. ההקלטות לא עברו עריכה; הן מועלות לאתר כפי שנאמרו בשעת השיעור עצמו, ללא ניסיון להשמיט קטעים שאולי היו יפים בשעתם אבל שמקשים על שומע שלא נוכח בשיעור עצמו. שומעי ההקלטות באתר הם עבורי בחינת 'הלל' המטה אוזן דרך 'הארובה' [=אתר האינטרנט] לשיעור המועבר בבית המדרש. ברם, בשונה מהסיפור התלמודי בו הלל עלה לגג בחודש טבת, אין שומר בפתח בית המדרש של האתר; אתם מוזמנים להיכנס פנימה. 'כל דכפין ייתי וילמד'. אני מזמין אתכם להיות פעילים בכתיבת תגובות באמצעות מערך 'כתיבת תגובה' בעמודי השיעורים.

הגיוון בסדרות הביא להחלטה להעלות הקלטות של שיעורים במקומות שונים על אותו פרק. כאמור, הן לא בהכרח חופפות, וסדרות שונות מתאימות יותר לשומעים שונים. בכל סדרה ציינתי את המקום ואת השנה בה הסדרה הועברה. לתועלת הלומדים באתר אני ממפה את אופי השיעורים השונים, בתקווה שזה יקל עליכם לבחור את הסדרה המתאימה לכם:

  • השיעורים בקהילה הועברו פעם בשבוע בלי לצפות להכנה מראש, הם באורך של שעה עד שעה ורבע. השיעורים האלו מתאימים יותר למי שמבקש לשמוע שיעור בלי להכין.
  • השיעורים בישיבות התקיימו באינטנסיביות גדולה יותר – פעמיים או יותר בשבוע, התלמידים נדרשו להכין, יש מהם שיש בהם השתתפות פעילה ודיונים. אורך השיעורים נע בין שעה ורבע לשעה וחצי. הסדרות האלו מתאימות למי שלומד את הסוגיות ומבקש להעמיק ולהיות שותף ללימוד ישיבתי.
  • שיעורים מישיבת 'אורות שאול' – אני מלמד בישיבה שתי קבוצות – 'שער הגמרא' בנוי במתכונת הישיבתית שתוארה לעיל; 'אשנב הגמרא' בנוי במתכונת של השיעור בקהילה – פעם בשבוע עם הכנה מינימלית. 

 

קצת עליי

אני נשוי למיכל, שמחים בילדינו ובנכדים שלנו.

אני רב קהילת 'אוהל יונה מנחם' בבית שמש ור"מ בישיבת 'אורות שאול' בתל אביב. 

בנוסף, אני מלמד במדרשה בבר אילן ומרצה בחוג לתושבע"פ במכללה האקדמית הרצוג.

אני מוסמך לרבנות מטעם הרבנות הראשית, ובעל תואר שלישי בתלמוד. כתבתי את הדיסרטציה בהנחיית פרופ' לייב מוסקוביץ בנושא 'לתולדות הברכות לפני האכילה בספרות חז"ל'. ניתן לעיין בדיסטציה באתר – לחץ כאן

 בדרך לימודי אני משלב עיון למדני אנליטי מדוקדק על פי שיטת בריסק, אותה למדתי מאבותיי-רבותיי, אבי מו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל וסבי מו"ר רבם של ישראל מרן הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל, יחד עם עיון טקסטואלי מדוקדק ובהיר תוך שימוש בשיטות פילולוגיות ושימוש במרחבי הידע והגישות העומדות לרשותנו כיום. אני שואף להדגיש בשיחות ובשיעורים את המצבים האנושיים המשתקפים במקורות ההלכה, וחותר למפגש של האדם המודרני במאה ה-21 וחוויותיו עם התורה, ולהזדהות עם דרכה של תורה כמעיין מים חיים מפכים.

מוזמנים לקרוא יותר על דרך הלימוד ב'טוב אחרית דבר מראשיתו' 

 

תודות

אני מודה לשותפים לדרך שתמכו בהקמת האתר:

  • בני האהוב דובי (יוסף דוב)  – דרבן  אותי ודחף אותי לפתח את האתר החדש 
  • ברכה שטראוס – סייעה בייעוץ מקצועי בשלבים הראשונים של הקמת האתר והתניעה את היציאה לדרך
  • אביתר גיל – מפתח האתר
  • אורה אליאסי – המעצבת הגרפית של האתר
  • דוד וביבסי צוקרברוט; גדעון ואילנה סקרדר; יואל ועטרה שטיין; אנדרו וליזט גולדמן – משפחות מקהילת 'אוהל יונה מנחם' השותפים בתמיכה כספית 
  • ועד קהילת 'אוהל יונה מנחם'

 

יבואו כולם על הברכה!

 

מעל הכל, תודה לד' יתברך שמזכה אותי ללמוד על מנת ללמד וללמוד עם תלמידים מקשיבים. 

יהי רצון שנשאף להיות מיודעי ד' וישרי לב.

בתפילה שחסדו של הקב"ה לא ימוש מאיתנו, ואזכה להמשיך להרביץ תורה בבריאות ובשמחה עוד שנים רבות.

 

'גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךָ'