פרקים א' -ב' | יב, ב, יד, ב

שיעור 10 – קביעת פרשיות שמע

פרשיות שמע נבחרו לפי אותה שיטה בה נבחרו פרשיות תפילין ומזוזה – הפרשה שבה מופיע הציווי של תפילין נכללה בתפילין. על רקע זה מתעוררת חידת פרשת ויאמר – מדוע היא נכללה בתפילין. השאלה נדונה בגמרא ברכות יב, ב, ממנה עולה כיוון שהיא נבחרה כהשלמה לוהיה אם שמוע ומשום שיש בה תכנים מרכזיים. במגרא גם עולה משום שיש בה הזכרת יציאת מצרים.
מהספרי עלה כיוון שהוא נבחר מכוח שמזוכר בו פסוק שמחייב לאמרו – 'וראיתם אותו וזכרתם' – זכירה מתבצעת באמצעות אמירה.
הסבר נוסף – בשיעור הבא

מראי מקומות

א. בכניסתו מהו אומר?

  • לפני הלימוד תנו לעצמכם דין וחשבון על השיקול שהנחה את חז"ל בבחירת פרשיות שמע. למה נבחרו דווקא פרשיות אלו? ערכו עיון משווה לפרשיות תפילין ומזוזה.
  • מדוע נבחרה פרשת ויאמר? האם היא תואמת את המדיניות שבחרה בפרשיות שמע והיה אם שמוע?

ב. עשרת הדברות וקריאת שמע

  • משנה תמיד ה: א
  • ספרי דברים פיסקא לד ד"ה דבר אחר.
  • בבלי ברכות יב. "וקורין עשרת הדברות… תרעומת המינין" (כבר למדנו את הסוגיה יא: העוסקת במשנה בתמיד).
  • ירושלמי ברכות פ"א  ה"ד, עמ' 9 שו' 4, "מפני מה קורין… וריעות" (שו' 44). (להרחבה – ירושלמי כפשוטו עמ' 526).
  • פירוש המשנה לרמב"ם תמיד ה: א
  • (להרחבה – הלכות הירושלמי להרמב"ם, עמ' כא-כב).

ג. קביעת פרשת ויאמר

  •  מדרשי תנאים – ספרי במדבר פיסקא קטו ד"ה וראיתם אותו; ספרי דברים פיסקא לד, ד"ה דבר אחר.
  • משנה ברכות פ"א מ"ה; פ"ב מ"ב.
  • תוספתא ברכות פ"ב ה"א.
  • בבלי ברכות יב:, "אמר ר' אבהו בן זוטרתי… ויזנו אחרי הבעלים"; יד., "א"ר אבהו א"ר יוחנן הלכה… הני מילי אחרנייתא".
  • בבלי בבא בתרא יד:, "משה כתב ספרו ופרשת בלעם", וברש"י ד"ה ופרשת בלעם.
  • ירושלמי ברכות פ"א ה"ד, עמ' 9 שו' 38-30; פ"א ה"ה, עמ' 11 שו' 44 – עמ' 12 שו' 10.
  • רמב"ם הלכות קריאת שמע פ"א הלכות א-ג.

ד. שאלות לעיון:

  • האם פרשת ויאמר נאמרה רק ביום או גם בלילה? שאלה זו תלויה בפרשנות של פ"א מ"ה. ראה סוגיית הירושלמי בפרשנות פ"א מ"ה;  יב: רש"י ד"ה מזכירין; פירוש הרמב"ם לפ"א מ"ה ופ"ב מ"ב; שנות אליהו לברכות פ"א מ"ה ד"ה
    מזכירין יציאת מצרים ופ"ב מ"ב ד"ה ויאמר אינו נוהג אלא ביום.
  • עמדו על  ההסבר לקביעת פרשת ויאמר בספרי ובבבלי.
  • עמדו על משמעות הדיון על ההו"א לקבוע את פרשת בלק בק"ש – איזה חלק רצו לכלול, מדוע, מה הוא מלמד על השיקולים של קביעת פרשיות שמע והאם הוא שופך אור על קביעת פרשת ויאמר.
  • עמדו על מהלך קביעת פרשת ויאמר בלילה ועל משמעותו באשר למקומו כחלק מפרשיות שמע.
  • שיעורים לזכר אבא מרי ז"ל, ח"א, עמ' יג-לא.
  • על אמירת פרשת ציצית בלילה במנהג א"י – עזרא פליישר, "קריאת שמע של ערבית כמנהג ארץ ישראל", בתוך: תורה לשמה, עמ' 301-294

 

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 14 – פורס את שמע

פרקים א'-ב'

שיעור 13 – כבוד הבריות

פרק ג' | יט, ב

שיעור 12 – פטורים מקריאת שמע – חתן ומי שמתו מוטל לפניו

פרק ב' | טז, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *