פרק א' | י, א

שיעור 11 – תחילת ביאה קונה או סוף ביאה קונה? לטיב הבדל בין קידושין לנישואין

אופי קידושי ביאה

  1. עיינו באיבעית הגמרא בי. "איבעיא להו ביאה נשואין עושה או ארוסין עושה". מהו הרקע להעלאת האיבעיא ומדוע יש איבעיא כזו רק ביחס לקידושי ביאה ולא ביחס לשאר דרכי הקידושין? (למי שיש זמן, מומלץ ללמוד את ראיות הגמרא. לאיזה צד באיבעיא נוטות פשטות המקורות המובאים כראיות?).
  2. עיינו בגמרא י. "איבעיא להו תחילת ביאה… על גמר ביאה".
    • מהם צדדי הספק של הגמרא? מהו השוני בין תחילת ביאה וסוף ביאה?
    • דייקו היטב בלשון הריטב"א בד"ה איבעיא להו תחלת ביאה. כיצד הבין הריטב"א את ההבדל בין תחילת ביאה וסוף ביאה?
    • האם למסקנת רבא שסוף ביאה קונה יש הבדל מהותי בין סוף ותחילה?
  3. יב: "דרב מנגיד… על דמקדש בביאה".
  4. עיינו בתד"ה כל הבועל:
    • עמדו על הסתירה בין סוגיתנו ובין הגמרא ביבמות.
    • עברו על התירוצים השונים בתוספות והבהיר לעצמכם את המתודה בה בחר כל תירוץ ליישב את הסתירה בין הסוגיות.
    • תירוץ הרשב"א בתוס' – כיצד מסביר הר"ש את ההבדל בין הסוגיות? חשבו היטב – האם ניתן להסביר את תירוצו אחרת? (חשבו היטב – האם תחילת ביאה והעראה הם אותו דבר?)
    • תירוץ רב ניסים – מהו יסוד החילוק בין קידושין ובין נישואין? עיינו במאמרו של סבי מו"ר הרב זצ"ל 'מה דודך מדוד בהערה 4 (בדברי הגות והערכה ע' 10.)

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 55 – נישואין אזרחיים # 2

פרק א' | נושאים שונים

שיעור 54 – נישואין אזרחיים # 1

פרק א' | נושאים שונים

שיעור 53 – היכן צריך עדות לקיום הדבר?

פרק א' | נושאים שונים

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *