פרק א' | ה, א-ב

שיעור 17 – חופה

חופה (ה. – 🙂

א. פתיחה

חברים יקרים ואהובים,

להשלמת העיסוק בדרכי הקידושין, נלמד היום את הסוגיה בדף ה' העוסקת בשאלה האם חופה קונה. נתמקד בלימוד הסוגיה מהמבט האם יש דרך קידושין נוספת ומה משמעותה, אולם לא נמצה את העיון במקורות העוסקים בשאלה מהי חופה. יש תכנון לעסוק בנושא זה בהמשך, ועוד חזון למועד. שיעור ביום חמישי בשעה 10:00.

ב. הסוגיה

  1. ה. "אמר רב הונא… אינו דין שתקנה".
  2. רקע – ניתן לקרוא סקירה רחבה על חופה בערך חפה באנציקלופדיה תלמודית. מומלץ לעיין בתחילת הערך – מהותה ומנהגיה.
  3. פסק הלכה:
    • עיינו בהלכות פסוקות מהדורת ששון עמ' קה (מהדורה חדשה עמ' רפו), ובפירוש הר"ח לקידושין המובא באוצר הגאונים עמ' 6.
    • עיינו בחידושי הרמב"ן ד"ה (לא) כתב רבינו. כיצד הביא הרמב"ן את דברי הר"ח?

ג. שאלות לעיון

  1. רב הונא לומד שחופה קונה מק"ו:
    • שימו לב שבזה הוא ממשיך את הקו שבברייתת הספרי שניסתה ללמוד את דרכי הקידושין השונות מק"ו.
    • עם זאת, בסופו של דבר, שאר דרכי הקידושין נלמדו מדרשה וחופה לבדה נלמדה מק"ו. ראו את דברי אביי בסוף הסוגיה.
    • לאור זאת, האם יש פער בין שלושת דרכי הקידושין ובין חופה? האם נכון לומר שמקדשים אשה ע"י חופה, או שמא יש חלות של קידושין עם חופה אף שלא היה מעשה קידושין?
  2. הגמרא מנסה ללמוד חופה מכסף. לאיזה משלושת דרכי הקידושין חופה דומה יותר?
  3. מדוע החידוש שחופה קונה עולה דווקא בימי רב הונא?
    • עיינו יב: "דרב מנגיד… ועל דמקדש בביאה". האם יש קשר אפשרי בין מעשהו של רב ובין חידושו של רב הונא?
    • האם יש בהצעה הנרמזת כאן בכדי להתמודד עם הדחייה הראשונה של רבא?
    • היזכרו גם באיבעיית הגמרא י. האם ביאה אירוסין עושה או נישואין עושה.
  4. להרחבה – עיינו תוספתא כתובות פ"ה ה"א, מה' ר"ש ליברמן עמ' 72 שו' 11-18.
    • מקבילה בבלי קידושין י:.
    • מומלץ לעיין במקבילה בירושלמי כתובות פ"ה ה"ד, עמ' 982.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 55 – נישואין אזרחיים # 2

פרק א' | נושאים שונים

שיעור 54 – נישואין אזרחיים # 1

פרק א' | נושאים שונים

שיעור 53 – היכן צריך עדות לקיום הדבר?

פרק א' | נושאים שונים

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *