פרק ג' | ל, ב

שיעור 19 – הכחשה בבדיקות

הכחשה בבדיקות

א. רקע כללי

  1. סנהדרין מ. המשנה, עד "עדותן בטילה".
  2. מהו יסוד ההבדל בין חקירות לבדיקות? אם בבדיקות באיני יודע העדות מתקיימת, מדוע כל המרבה בבדיקות הרי זה משובח?
  3. רמב"ם:
  • הלכות עדות פ"א הל' ד'-ו'.
  • פירוש המשנה סנהדרין פ"ה משניות א'-ב'.

ב. הכחשה בבדיקות

  1. סנהדרין ל: "אמר רב יהודה… וצירף עדותן".
  2. לאור הבנתך את תפקיד בדיקות, מהו יסוד החילוק בין דיני ממונות ובין דיני נפשות? ראה את הו"א הסוגיה לגבי הזיקה לרבי יהושע בן קרחה.
  3. רבא:
  • האם דברי רבא הם דברי עצמו או פרשנות לרב יהודה? ראה ב"ב מא. "רב כהנא שקל… לכי תיתי", ובסנהדרין לא. תד"ה הוא דאמר.
  • חשוב היטב מהו החסרון בהכחשה במנה לבן ובמנה שחור, ולאור זאת הסבר את שיטת רבא.
  1. רב חסדא:
  • מא. "אמר רב חסדא… משוי ליה".
  • מהו פשט המקורות התנאיים? עמדת איזו אמורא תואמת את פשט המקורות?
  1. רשב"א:
  • מה פשר ההלכה בכלל מאתים מנה? מהו החסרון בהכחשה?
  • מה עם בעיית השקר במקרים אלו? עיין ב"ב מא: בתוס' רי"ד ד"ה ועל מה נחלקו.
  1. רמב"ם הלכות עדות פ"ב הל' א'-ג'.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 20 – ראיה אחרונה

פרק ג' | ל, ב

שיעור 18 – עדות מיוחדת

פרק ג' | ל, א

שיעור 17 – השלמת רשימת פסולי עדות – עיון ברמב"ם הלכות עדות פ"ט

פרק ג' | כז, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *