מראי מקומות
א. הסוגיות
- כתובות ב: "אמר רבא ולענין גיטין אינו כן… הוא דאפסיד אנפשיה" (ג. למטה).
- גיטין ל. "ההוא דאמר אי לא אתינא… אין אונס בגיטין".
- גיטין לד. "גידול בר רעילאי… בגיטא מילתא היא", ובהמשך "ואמר אביי מנא אמינא לה (השני)… והלכתא כנחמני (לד:).
- נדרים כז. המשנה, ובגמרא שעליה עד "מיגלי אונסיה" (כז:).
- ירושלמי קידושין פ"ג ה"ב, עמ' 1170, "ר' אבהו בשם רבי יוחנן… לידי ממזירות".
- [להרחבה – רק אחרי סיום העיון המדוקדק בסוגיות הקודמות – גיטין עג. "ת"ר הרי זה גיטיך… דלא שכיח הוא"]
ב. פתיחה לעיון
- מי טובע את המושג 'אונס בגיטין'? האם יש משמעות לשאלה זו בהבנת מהלך הסוגיות?
- במהלך לימוד הסוגיות שימו לב לסדר הדורות של הדוברים, לאור איזה מונח מתפרשים המקורות התנאיים ברבדים השונים של הסוגיה, מהי השאלה המהותית העומדת בבסיס הדיון?
- האם יש קשר בין פרשנות 'אונס בגיטין' ובין הדיון על הבנת הדיון על פרשנות 'הגיע הזמן' האם מדובר במדיניות קנס או בקביעה האם הזמן הגיע?
- חשבו על שתי הלישנות – איזו מהן משתקפת בסוגיות השונות? כיצד נוצרו שתי לישנות, ואיזו נראית לך המקורית?
ג. סוגיית כתובות
- 'דילמא מת דוקא דניחא ליה' – מה הצליל כאן להבנת העמדה שיש אונס ומדוע רק במיתה?
- 'ודילמא אונסא דשכיח שאני' – מדוע?
- כשאדם מתנה 'הרי זה גיטך אם לא באתי' – מה התרחיש שהוא דמיין?
- ג. רש"י ד"ה מדאורייתא
- למסקנה – צנועות ופרוצות – האם יש פער בין גיטין ובין תחומים אחרים?
ד. סוגיות מקבילות
- גיטין ל. – מה השאלה העומדת על הפרק בדברי שמואל? מה פשר דברי רב יוסף בל"ב 'הא פייסה ולא פייסה'?
- גיטין לד. – כיצד אביי הבין את היסוד ההלכתי של פסקו של שמואל? מה גרם לשוני בין פרשנותו ובין האמור בסוגייתנו?
- נדרים כז. – רבא או רבה? מה יסוד פטור אונס בסוגיה? ר"ן ד"ה ודלמא אונס דמגליא שאני
- גיטין עג – כתובות ג. תד"ה איכא דאמרי
ה. ראשונים
- רא"ה כתובות ב, ב ד"ה אלא
- ריטב"א כתובות ב: ד"ה אמר רבא
- ר"ן על הרי"ף קידושין, כה. ברב אלפס, ד"ה ולענין מקדש על תנאי
- מאירי כתובות ב: ד"ה כתבו רבותי (להרחבה – ד"ה ולענין ביאור)
- להרחבה – משנה למלך מכירה יא:א ד"ה הנה האומר; קובץ שיעורים כתובות ב-ג