פורים תשע"ב

בן עיר שהלך לכרך

מראי מקומות

א. המשנה

  1. משנה מגילה פ"ב מ"ג. ראו את נוסח המשנה בכ"י קויפמן. השוו לנוסח המשנה בדפוסי המשנה ובבבלי מגילה יט..
  2. מה פירוש "אם עתיד לחזור למקומו"? מתי? היכן הוא קורא?

ב. סוגיות התלמודים

1. ירושלמי מגילה פ"ב ה"ג, עמ' 759, שו' 30-33.

  • את נוסח הר"ח לסוגייה ניתן לראות בר"ח יט..
  • תוכלו להיעזר לפרשנות היחידה בדברי הרי"ן אפשטיין במבוא לנוסח המשנה עמ' 63. תנו את הדעת לנוסח המשנה המשתקף בסוגייה זו. (בפרשנות הראשונים לירושלמי נעיין לאחר העיון בבבלי).

2. בבלי מגילה יט. "אמר רבא… תני קורא עמהן".

3. עיינו היטב ברש"י ד"ה אבל אין עתיד.

4. רי"ף, ו. ברב אלפס, "בן עיר שהלך לכרך… נקרא מוקף".

5. רז"ה במאור הקטן, ובהשגות הראב"ד ובמלחמת השם. שימו לב לפרשנות הראשונים לירושלמי.

6. רא"ש פ"ב ה"ג. יסוד דבריו דומה לדברי הראב"ד, אולם שימו לב למח' ביניהם בדין בן עיר שהיה בכרך בליל י"ד וחזר לעיר בי"ד.

7. רמב"ם הל' מגילה פ"א ה"י (להרחבה – דיון רחב בכסף משנה).

8. סכמו:

  • מהי הצומת הטקסטואלית שהולידה את השיטות השונות?
  • נסחו באופן למדני את יסוד השיטות השונות.

9. שו"ע או"ח סימן תרפ"ח ס"ה ובמ"ב.

ג. הר צבי

השאלה העולה כאן הפכה למעשית במדינת ישראל, ובמיוחד לאור הרגלי הנסיעה השוררים כיום. הרבה לעסוק בנושא הרב צבי פסח פרנק זצ"ל בספרו הר צבי או"ח חלק ב' סימנים קיח-קיט, קכא. אני מצרף העתק מסיכומו ההלכתי בסימן קכח.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

מעמד פורים כיום טוב

פורים תשפ"ד

בן עיר שהלך לכרך

פורים תשפ"ב

פירסומי ניסא בפורים – קריאת המגילה לעומת קריאת התורה

פורים תשע"ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *