מראי מקומות
א. משניות הפרק הראשון:
עיינו במשניות הפרק הראשון של המסכת.
- בניגוד לרוב פרקי הש"ס, משניות פרקנו מובאות כולן בראש הפרק. על התופעה ראה אצל הרי"ן אפשטיין במבוא לנוסח המשנה, מע' 921 ואילך.
- נסו להגדיר באופן כללי מה נדון בג', כ"ג וע"א.
- שינויי סגנון במשנה:
- עימדו על שינוי הסגנון של המשנה בדיונה על ע"א לעומת הסגנון בדיון על ג' וכ"ג. נסו להסביר את הסיבה לשינוי הסגנון.
- המשנה מפרטת מקרים רבים הזקוקים לג' וע"א, אולם מקצרת ביחס לדיני נפשות. כיצד נכרך שינוי זה במבנה המסכת ובא לידי ביטוי בתוכן שאר פרקי המסכת?
- דיני ממונות בשלושה:
- במשנה מובאים מקרים רבים שהם בשלושה. נסו לחלק את המקרים לקבוצות ולהסביר את סדר הבאת המקרים במשנה.
- הערת נוסח – בנוסח המשנה שלפנינו לאחר 'תשלומי ארבעה וחמשה' מופיע – 'בשלשה'. בכתבי היד הטובים של המשנה (קפ"ל), מילה זו חסירה.
- * האם יש לראות בסיומת "בשלושה" חלוקה קטיגורית?
- * לאור זאת, עמוד על חלוקת המשניות. כמה קטגוריות יש בכל משנה?
- * "נזק וחצי נזק… שם רע" – חלק רשימה זו של 7 לקטגוריות פנימיות. כמה?
- האם המשנה מביאה את כל המקרים שהם בשלושה? תד"ה דיני ממונות.
ב. רמב"ם הלכות סנהדרין
עיינו ברמב"ם הלכות סנהדרין פ"ה הל' א'-ח'. נעיין בצורת הבאתו את דיני המשנה תוך תשומת לב לסטיות ושינויים של הרמב"ם מסגנון המשנה.
- סדר הדיון – שימו לב להיפוך הסדר של הדיון.
- סגנון – הרמב"ם מאחד את הסגנון של כ"ג וע"א (בהתייחס ל- א. 2).
- קטגוריות – שימו לב מה הקטגוריות אותן מגדיר הרמב"ם כזקוקות לכל סוג של בי"ד.
- מהי הקטגוריה של ע"א? שים לב לסוף ההלכה.
- השווה בין סגנון ה"ב ובין סגנון המשנה.
- כיצד מתמודד הרמב"ם עם ריבוי המקרים של ג'? איזו קטגוריה הוא יצר?
- מספר המקרים – האם הרמב"ם צמוד למקרים במשנה?
- עיינו היטב בהלכה א' וברדב"ז ד"ה ולא משקין.
- ג' – האם הרמב"ם מביא את כל המקרים המוזכרים במשנה? אילו מקרים הושמטו?
- סכמו את היחס בין המשנה ובין הרמב"ם. האם השינויים קשורים זה בזה? האם הם מאפיינים את השוני הכללי בין המשנה והרמב"ם?