להקלטה של השיעור – לחץ כאן
מראי מקומות
א. הלימודים
- מדרשי הלכה:
- ספרי לדברים פיסקא רסח.
- מדרש תנאים לדברים כד, א.
- בבלי:
- ד: "ובעלה.. ובעלה".
- ט: "ובביאה מנא לן.. ש"מ תרתי" (בי.; התמקדו במה שנוגע למקור לקידושי ביאה ואל תסתבכו בכל מה שמסתעף מהסוגיה).
- ירושלמי בהתחלת קידושין עד "מגיד שהיא נקנית בביאה" (מהדורת מנחם כ"ץ עמ' 3).
ב. נקודות לעיון:
- השוו את נוסח הברייתא במקורות השונים. ראו מה נוסף במקורות המאוחרים יותר. שימו לב לדמיון התופעה למה שראינו ביחס לדרשה של קידושי כסף.
- ד, ב:
- תד"ה ובעלה –ראו את הערתם על פרשנות המונח "יקח" במקרא בזיקה ללקיחת אישה.
- "שכן זקוקה ועומדת" –ראו רמב"ן ד"ה מה ליבמה.
- ט, ב:
- מה פשר הצעת הגמרא ששטר לבד קונה ואילו כסף וביאה קונים רק יחד?
- רמב"ם אישות א:א –כיצד הוא מפרש את הפסוק "כי יקח איש אשה ובא אליה"?
- ממליץ לשוב ולעיין במח' הרמב"ם (תשובה שנה) והרמב"ן (השגות לספר המצוות שורש ב) על מעמד קידושי כסף, ולהתמקד בפרשנות שלהם לסוגיה ט:.
ג. אופי קידושי ביאה
- י. "איבעיא להו ביאה נשואין עושה ו ראיות הגמרא.
- י. "איבעיא להו תחילת ביאה.. על גמר ביאה", ובריטב"א בד"ה איבעיא להו תחלת ביאה.
- יב: "דרב מנגיד.. על דמקדש בביאה".
- תד"ה כל הבועל –הסבר תירוץ רב נסים במאמרו של סבי מו"ר הרב זצ"ל 'מה דודך מדוד בהערה 4 (בדברי הגות והערכה ע' 10.)