פרק א' | ו, א

שיעור 11 – דיין שטעה # 2

מראי מקומות

א. הגדרת דבר משנה ושיקול הדעת

  1. בשולי השיעור הכללי שעסק בשאלה זו, בעיקר בעקבות הדיון המאלף ברא"ש, ראה את דיונו של הרמב"ם בפירוש המשנה לבכורות פ"ד מ"ד, עד "ששקול דעתו אפשרי" (מה' הרב קאפח עמ' קסא). מהו היחס בין דברי הרמב"ם ובין דברי החכם המצוטט ברז"ה?
  2. רמב"ם הל' סנהדרין פ"ו הל' א-ב (להרחבה – עיין בהקדמת הרמב"ם למשנה תורה, ג' ע"א במה' הרגילות, ד"ה נמצא).
  3. סכם את עמדת הרמב"ם. מהו היחס בין דבריו במקומות השונים?

ב. סיכום דיני דיין שטעה מתוך הסוגיות השונות

  1. רי"ף לסנהדרין, י: ברב אלפס, "ודיני ממונות מחזירין" עד "ולית בה ספיקא" (יב: ברב אלפס).
  2. רז"ה במאור הגדול י:-יב. ברב אלפס.
  3. רמב"ן במלחמת השם.
  4. להרחבה – השגות הראב"ד על הרז"ה בכתוב שם.
  5. במהלך הלימוד שים לב לנקודות הבאות:
  • פירוש היחס בין "מה שעשה עשוי" ובין "משלם מביתו".
  • הבבות השונות של הראשונים.
  • רב חסדא:
  • * ביאור החילוק שלו בין נשא ונתן ביד ובין לא נשא ונתן ביד.
  • * היחס בין דבריו על נשא ונתן ביד ובין דינא דגרמי.
  • ביאור ההלכה בטעה בדבר משנה.
  1. שיטת הרמב"ם:
  • פירוש המשנה בבכורות פ"ד מ"ד.
  • הלכות סנהדרין פ"ו הל' א'-ד'.
  • שים לב:
  • * פירוש הרמב"ם בפירוש המשנה לנשא ונתן ביד.
  • * לפ"ו ה"ג ולכ"מ שם.
  1. מי שמסיים, מומלץ לעיין בראשונים על הסוגייה לג – יד רמה ור"ן, ובמרגליות הים.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 21 – הרכב הדיינים המעבר את השנה

פרק א' | י, ב

שיעור 20 – קידוש החודש על פי הראיה ועל פי החשבון

פרק א' | י, ב

שיעור 19 – עיבור החודש בשלושה

פרק א' | י, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *