מראי מקומות
א. הסוגייה ו. ופרשנות המשנה בבכורות
- סנהדרין ו. "גופא א"ר אבהו… שיקול הדעת".
- "לדברי הכל" – עיין רש"י ב: ד"ה דברי הכל, ולעומתו בה. תד"ה ואם, עד "לד"ה".
- עיין במשנה בכורות פ"ד מ"ד.
- שים לב שבסוגייתנו, מעבר ליישוב דברי ר"א עם המשנה, ישנה גם פרשנות למשנה בבכורות.
- עיין בכורות כח: המשנה הראשונה והגמרא שעליה.
- סכם את פרשנות הסוגיות בבכורות ובסנהדרין למשנה.
- ירושלמי סנהדרין פ"א ה"א, י"ח ע"א, "שמואל אמר… אלא אחד".
ב. הסוגייה ל"ג
- סנהדרין לב. המשנה "דיני ממונות מחזירין… ואין מחזירין לחובה".
- סנהדרין לג. "ורמינהו… שעירבן בין פירותיו" (לג:).
- במהלך לימוד הסוגייה שים לב לנקודות הבאות:
- סדר הדורות של הדוברים בסוגייה, וממילא עמוד על מבנה הסוגייה ועריכתה.
- הסבר החילוקים השונים אותם האמוראים מציעים (בשלב ראשון הסתפק בהסברו של רש"י).
- רב יוסף – ראה את נוסח הרי"ף, י: ברב אלפס (סבתו עמ' 101).
- רב ששת:
- היעזר במחשב ובדוק מי טבע מושגים אלו.
- לאור קביעה זו עמוד על פשר הדיון בין רב המנונא ורב ששת.
- להרחבה:
- * כתובות פד: "דון דייני… מטין איתמר".
- * כתובות ק. "כי אתא רב דימי… הכי הוה מעשה".
- * הבהר את לבטי הסוגייה – "לימא כתנאי". מהו הרקע להיוצרות הספק?
- רב חסדא:
- עיין בבכורות כח: בדברי רב. מניין שאב רב חסדא את החילוק המוצע בין המשניות?
- לאור זאת, הבהר את הרקע להיוצרות הקשיים אותם מציינת הסוגייה בשיטת רב חסדא.
- ירושלמי כתובות פ"ט ה"ב, ל"ג ע"א, "אייתי ר"ש בן לקיש… אינה תורה".
- מתוך כל הסוגיות אותן למדנו על דיין שטעה, סכם את הדין.
- למי שסיים, עיין בדיון הרחב ברי"ף ובנושאי כליו בתחילת פרק רביעי.