עד זומם – ממתי נפסל?
א. הסוגייה
- סנהדרין כו: "איתמר עד זומם… ביע"ל קג"ם".
- לסוגייה יש מקבילה בב"ק עב:. היכן לדעתך המיקום המקורי?
- הפרד בין הסוגייה האמוראית הגרעינית ובין דברי הסתמא בסוגייה.
- איזו עמדה פשוטה יותר – אביי או רבא?
- "איכא דאמרי":
- שים לב להבדל בין 2 הלישנות ברבא מבחינת הפער העקרוני בינו ובין אביי.
- "פסידא דלקוחות" – חפש היכן עוד מופיע הביטוי בש"ס בפי אמורא.
- כיצד נוצרו שתי הלישנות? עיין במאמרו של מ' כהנא בתרביץ ס"ב עמ' 262 הע' 131.
ב. עד זומם – רקע
- דברים י"ט, טו-כא, וברמב"ן לפסוק י"ח.
- הגדרת החילוק בין הזמה ובין הכחשה – רמב"ם הלכות עדות פי"ח הל' א'-ג', ו', ח'.
- חשוב היטב, מדוע יש למערכת המשפטית צורך בגזירת כתוב זו? בתשובתך קח בחשבון את ההלכה ש'עדות שאי אתה יכול להזימה' אינה עדות.
- חשוב היטב על עונשו המיוחד של עד זומם – "כאשר זמם". האם עונש זה מעוגן במערכת הענישה הרגילה? (להרחבה – רמב"ן על התורה דברים י"ט, יט).
- רמב"ם הלכות עדות פ"כ ה"ד ובהשגת הראב"ד.
- שים לב לפסוק כ', ועיין ברמב"ן על התורה דברים כ"א, יח, "ועל הכלל… ליסר הנשארים".
- להרחבה – הפרשה פותחת בפסול עד אחד. האם יש זיקה בין פסול זה ובין הזמה?
ג. עד זומם – ממתי נפסל?
- שיטת אביי:
- מה פוסל עד זומם לעדות?
- להרחבה – מה סובר אביי ביחס להסברי רבא? דיון בקובץ שיעורים לב"ק סימן מג.
- "עד זומם חידוש הוא":
- ביאור הביטוי – עיין ברמב"ם הלכות עדות פי"ח ה"ג. כיצד הוא הבין את המונח? האם לרמב"ן עה"ת (לעיל) יש הבנה אחרת בהבנת 'חידוש' או שלדבריו אינו חידוש?
- להרחבה – האמנם?
- * מה הדין בעדות מוכחשת? דיון בתד"ה אין לך בו
- * דברי הרמב"ן הנ"ל (להרחבה – מרחשת ח"א, קונטרס הזמה סי' א' אות ו').
- * מיגו:
- * ב"ק עב: תוד"ה אין לך, "ואם תאמר ולמה הוי חידוש… ואין להאריך כאן".
- * חידושי הרמב"ן לכתובות יט: בתוך ד"ה פסולי עדות, "ואיכא דקשיא להו… תורה בכך".
- להסבר זה, מה פוסל עד זומם?
- בכדי לחדד את הבנת הפוסל השתמש בהבנה היסודית של עד זומם (לעיל ב'). לזה יש להוסיף רמב"ם הלכות עדות פ"י ה"ד; שם פי"א ה"ו.
- להרחבה – על הנוסח בביאור הנפקותות בעג. יש דיון בשו"ת ספר הישר לר"ת, סימנים סד: א; סה: א; סו: א (מקבילה בספר הישר חלק החידושים, מה' שלזינגר סימן תקמח).