מראי מקומות

א. המשנה מא.

1. בנוסח המשנה בדפוס נגרס "כיצד", ברם בכ"י קויפמן חסרה מילה זו (להרחבה – תיעוד הממצא בעדי הנוסח במבוא לנוסח המשנה עמ' 1032). מהו ההבדל בין הנוסחאות?

2. שימו לב לפער בין "שלא אמר לי אדם דבר מעולם" ובין "שמכרת לי וכו'". מהו הדין בשותק? ראו ריטב"א ד"ה מתני' כל חזקה.

3. על רקע הנ"ל – מדוע הבא משום ירושה אינו צריך טענה?

  • עיינו בחידושי הר"ן כח: ד"ה טעמא מאי מאי טעמא דאמרי'.
  • עיינו בגמ' כג. "אמר רב פפא… לוקח איצטריכא ליה".

4. תחלת הגמרא, "פשיטא… קמ"ל", ובתד"ה שלא אמר לי אדם דבר מעולם פשיטא. חזרו על סוגיית הגמרא כח: ועל עיקרי שיטות הראשונים שנדונו שם.

ב. מעשים

1. רב ענן:

  • שאלה מרכזית בסוגייה היא מה סבר רב ענן. ראו רשב"ם ד"ה והא אחזקי ובתד"ה והא אחזקי לי.
  • להרחבה – רמב"ן ד"ה הא דאמר רב ענן והא אחזיקי לי.

2. רב כהנא:

  • להרחבה – עיינו בגמרא סנהדרין ל: "אמר רב יהודה עדות המכחשת… וצירף עדותן".
  • להרחבה – דיון יסודי בדברי ר' שמעון בן אלעזר בתוס' רי"ד ב"ב ד"ה ועל מה נחלקו.

3. קשתא בעיליתא – כבר עסקנו ביסודות סוגייה זו בלימודנו את הסוגייה ל:. תוכלו לחזור על עיקרי הדברים בעזרת דף מקורות מס' 4.

ג. צירוף לעניין חג"ש

  1. לימדו את הסוגייה מא: "שלשה לקוחות מצטרפין" עד המשנה מב..
  2. רמב"ן מב. ד"ה הא דתניא אכלה האב.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 22 – אריסין, נוגע בעדות  ותליוה וזבין

פרק ג' | מו-מט

שיעור 21 – אומן אין לו חזקה

פרק ג' | מה-מו

שיעור 20 – נוגע בעודת

פרק ג' | מג-מה

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *