פרק א' | ז, ב

שיעור 19 – שנים אדוקים בשטר: האם שטר דומה לטלית? האם יש בשטר דין 'זה נוטל עד מקום שידו מגעת'?

למצגת מסכמת של הסבר הרמב"ן לסוגייה – לחץ כאן

מראי מקומות

א. פתיחה

לאחר העיון בשנים אדוקין בטלית, והמפגש עם 'יחלוקו' לעומת 'זה נוטל עד מקום שידו מגעת' – נעסוק בדין שנים אדוקין בשטר – האם נאמר בו דין יחלוקו או דין 'עד מקום שידו מגעת'? איך מחלקים שטר?

ב. הסוגיה

  1. ז. "שנים אדוקין בשטר… בחזקתו".
  2. ז: "אמר ר' אלעזר מחלוקת… הכא נמי לדמי" (ח.).
  3. לימדו את הסוגיה עם פירוש רש"י:
    א) מה היחס בין ר"א ור"י לדעת רש"י?
    ב) איך מחלקים שטר?
  4. חידושי הרמב"ן על הסוגיה (מצוי בקובץ המצורף – ראשונים) – עוסק ביסודיות בשיטת רש"י ומביא הסברים אחרים, הן בהגדרה מה זה תורף ומה זה טופס, והן בהסבר השו"ט. לתועלת המעניינים מצורף מצגת עם תרשימי זרימה של הדיון ברמב"ן.
  5. פסק הרי"ף (בקובץ שנים אדוקין בשטר – רמב"ם).
  6. רמב"ם מלוה ולווה יד: יד.
  7. לשיטת הרמב"ם והרי"ף – מהו היחס בין ר"א ור"י? איך הם פירשו את הסוגיה? (להרחבה – יש בקובץ רמב"ם דעות שונות בכך – מגיד משנה, הנוסח שעולה מתשובת רב נטרונאי ויד פשוטה).
  8. ש"ך חו"מ סה: מ (בקובץ רמב"ם) – לראות בעיקר את הקטע המודגש – איך הש"ך מפרש את מחלוקת ר"א ור"י?

ג. פסקי הרמב"ם בדין שנים אוחזין

  1. רמב"ם טוען ונטען ט: ז-י.
  2. מה השינוי הספרותי העיקרי בפתיחה של הרמב"ם לדיני 'שנים אוחזין' לעומת המשנה? מדוע עשה כן? ראו מגיד משנה, לחם ומשנה ואור שמח.

ד. סיכום:

  1. מה בין "יחלוקו' לעומת 'עד מקום שידו מגעת"?
  2. מתי מפעילים 'עד מקום שידו מגעת'? בשטר? בכלי?
  3. איך מחלקים ואיך מיישמים 'עד מקום שידו מגעת'?

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 24 – קניין חצר בגט, מציאה ומתנה

פרק א' | יא, א

שיעור 23 – חצר משום שליחות או משום יד?

פרק א' | י, ב

שיעור 22 – ארבע אמות של אדם קונות לו בכל מקום

פרק א' | י, א

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *