יוחסין באומות ותפיסת קידושין בעריות
א. יוחסין בעריות
- קידושין סז: "גופא כי אתא רבין… אבתרה דידה".
- ראו כיצד ולאיזה עניין נקבע ייחוס באומות. שימו לב לדמיון בין דברי ר' יוחנן ובין המודל האמור במשנה ביחס לישראל.
- עיינו במקבילה בספרא בהר פרשה ו' ה"ד. האם היא מתפרשת בספרא באותו אופן כפי שנתפרש בסוגיית הבבלי?
- עיינו בתוספתא קידושין פ"ה ה"ד.
- תוכלו למצוא את המקבילות בעזרת מהדות ר"ש ליברמן.
- עמדו על משמעות דבריו של ר"ע. האם ניתן לזהות כאן את התהליך שהצבענו עליו בשיעור הקודם של נסיונות למצוא היתרים לאסורי ביאה בקהל?
- רמב"ם הלכות מלכים פ"ד הל' ד-ה; קול דודי דופק הערה 15.
ב. תפיסת קידושין בעריות
- קידושין סז: "מנא הני מילי… ומוקי אנפשיה" (סח. למטה).
- תד"ה מנא הני מילי ובפני יהושע ד"ה גמרא כל שאין לה עליו.
- חשוב היטב על הזיקה בין ממזרות ובין אי תפיסת קידושין. (מומלץ להתייחס לזה לאור הדיונים שהתנהלו בשיעור הכללי).
- עמוד על מבנה סוגיית הבבלי.
- עיין בירושלמי יבמות פ"י ה"ז, יא ע"א (מה' אקדמיה עמ' 878), "ומניין שאין קידושין… עריות".
- לאיזה חלק בבלי מקבילה יחידה זו?
- הדרשה היסודית בבבלי היא מאחות אשה וממנה לשאר עריות:
- שים לב ללשון הכתוב בפרשת עריות ולייחוד של הניסוח בתוך הפרשה.
- האיסור הוא בחיי אשתו בלבד. מה זה מלמד על טיב ואופי האיסור?
- על רקע הנ"ל באר מדוע הלימוד הראשוני מתייחס אל אחות אשה ואת פשר הלימוד של כל עריות ממנה.
- "הכל מודים בנדה":
- עיין בפרשה וראה את סמיכותה לאחות אשה.
- הסבר במה שונה נדה משאר עריות.
- לאור הנ"ל הנהר את הדיון ממי לומדים שאר עריות.
- להרחבה – עוד מקורות על נדה:
- ספר הישר לר"ת חלק השו"ת סימן פ'.
- יבמות ב. תד"ה ואחות אשתו.
- רמב"ם הלכות איסורי ביאה פט"ו ה"א; פי"ט ה"ה; פכ"א ה"ד.
- לחומרא ולקולא:
- עמוד על המדיניות המתוארת כאן.
- עיין בתד"ה לחומרא.
- אתיא בק"ו מיבמה – מדוע אין קידושין תופסים ביבמה?
- אי תפיסת קידושין באשת איש:
- האם ניתן להסביר את אי תפיסת קידושין בא"א על רקע אחר מזה של אי תפסית קידושין בעריות?
- במקורות הנ"ל – איזו עמדה מתגלמת בהם בשאלה הנ"ל?