פרק ג' סח, א

שיעור 22 – ולד שפחה ונכרית

ולד שפחה ונכרית

א. הסוגייה

  1. קידושין סח. למטה, "שפחה כנענית מנלן… יוסי הגלילי (סט.). עיינו בנוסח הסוגייה בכ"י וטיקן 111 ובדפוס ספרדי לקידושין.
  2. ירושלמי קידושין פ"ג הי"ב, ס"ד ע"ד, מה' אקדמיה עמ' 1177, "ואי-זה זה… בקלטה", ובסוגייה המקבילה ביבמות פ"ב ה"ה (אקדמיה עמ' 839).

ב. הערות על הסוגייה

  1. "עם הדומה לחמור":
  • עיין במקורות המצורפים.
  • עמדו על ההקשר הראשוני של האמירה במדרשי האגדה ועל השימושים ההלכתיים שהבבלי עושה בכלל זה.
  • עמוד על משמעות האמירה.
  1. ולדה כמותה – עיין בתד"ה ולדה. מהו היחס בין 'הולד פגום' ובין 'ולדה כמותה'?
  2. רבי יוחנן משום ר' שמעון בר יוחי:
  • ראה את נוסחאות הסוגייה בכתבי היד, ותוך כדי הלימוד בראשונים.
  • ראה את ביאורי רש"י, תוס', יראים ורמב"ן.
  • עיין בסוגיות השונות בהן מובאת אמירתו של ר"י "בנך וכו'".
    • היכו נאמרה הלכה זו במקור?
    • האם יש בזה בכדי לסייע בביאור היחס בין ר"י ובין רבינא?
  1. "נימא קסבר רבינא":
  • ראו את הנוסחאות השונות בסוגייתנו בעדי הנוסח וברש"י.
  • עיינו בסוגייה יבמות כג. בנוסחאות השונות שם במהדורת מכון התלמוד הישראלי.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 21 – יוחסין באומות ותפיסת קידושין בעריות

פרק ג' | סז, ב

שיעור 20 – המשך נאמנות עד אחד

פרק ג' | סה, ב

שיעור 19 – עד אחד אומר והלה שותק

פרק ג' | סה, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *