פרק א' | יא, א-ב

שיעור 24 – כתובות בתולה וכתובת אלמנה

הגדרת בתולה ואלמנה לעניין כתובה – האם העניין הוא בתולה פיזיולוגית או נישואין ראשונים. בירור הגדרת בתולה לאור 3 הגדרות של בתולה בתורה – בתולה פיזיולוגית; 'איש לא ידעה'; 'אשר לא היתה לאיש'. מחלוקת התנאים על מוכת עץ היא מחלוקת איזו הגדרה של בתולה לאמץ. ייתכן וזו מחלוקת בהבנת הקשר בין כתובה לבתולה – האם הכתובה היא תשלום דמי בתולים (במקראות נראה שהמהר משולם בזמן הנישואין) או תשלום שמבטח את הזכויות של האשה, ואז כתובת בתולה מותאם לנישואין ראשונים.

דיון במחלוקת רב ושמואל האם קטן הבא על הגדולה דינה כמוכת עץ, תוך השוואה בין סוגיות הבבלי והירושלמי.

מראי מקומות

  • שנה כתובות ב-ד – שימו לב למבנה של החטיבה ולתוכן
  • תוספתא כתובות א:ב
  • כתובות יא. המשנה השניה וסוגית הגמרא עליה עד 'הדר ביה רבא מההיא' עם רש"י ורשב"א
  • כתובות יג. המשנה הראשונה וסוגיית הגמרא שעליה
  • ריטב"א יא: ד"ה מתיב ר"נ
  • ירושלמי כתובות א:ג; א:ז; רמב"ן כתובות ט: ד"ה ועוד

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 36 – קבוע # 2 – הסבר הדין – מה בין 'קבוע' ל'פריש'

פרק א' | טו, א

שיעור 35 – קבוע # 1 – עיון ב'ראשית' בתוספתא

פרק א' | טו, א

שיעור 34 – תרי רובי

פרק א' | טו, א

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *