א. שופר של עולה ושל ע"ז
- ר"ה כח. 'אמר רב יהודה בשופר של עולה… מיכתת שיעוריה'
- משנה סוכה ג, א-ה – ארבעת המינים של אשרה ועיר הנידחת; סוכה לא: 'איני והאמר רבא… שמע מינה'
- חולין פט: 'א"ר זירא… מעלי לכיסויי'
- יבמות קג: 'אמר רבא הלכתא… פסולה' (רש"י ד"ה של תקרובת עבודת כוכבים; רמב"ם חליצה ד: כ)
- ירושלמי סוכה פ"ג ה"א, עמ' 644 שו' 48, "שופר שלע"ז… ויש קול אסור בהנייה", ובמקבילה בירושלמי יבמות יב ב "שופר… מכל מקום".
- ר"ה כח. תד"ה אמר רב יהודה; סוכה לא: תד"ה באשרה דמשה
- פסקי הרמב"ם בסוגיות השונות – שופר א: ג; לולב ח: א; ייבום וחליצה ד: כ
- הצעה לנקודות למחשבה – הצליבו בין הסוגיות השונות, מומלץ לשים לב לסדר הדורות של האמוראים – איזה הסבר מופיע בכל רובד לשופר ולולב של ע"ז.
- מה הבעיה באיסורי הנאה? מה עולה מהיתרו של רבא /מצוות לאו ליהנות ניתנו'? מה משמע בסוגיות הירושלמי שמקשרות לדין 'לכם'?
- ממליץ לעיין בספרות התנאים – לבדוק היכן ובאיזה הקשר הם מדברים על אשרה ועיר הנדחת.
ב. מצוות לאו ליהנות ניתנו
מבקש שתחפשו היכן מופיע המונח בתלמוד הבבלי, בפי מי ומה פרשנות המונח.
ג. מצות שופר – שמיעה או תקיעה?
- תשובת הרמב"ם, מה' בלאו, סימן קמב
- רמב"ם בספר המצוות מ"ע קע, ומ"ע קע במנין המצוות
- רמב"ם בכותרת להלכות שופר ובפ"א ה"א.
- ראבי"ה סימן תקלד,"ומסיים… זקני"
- רא"ש לר"ה, פרק ד' סוף סימן י, "ור"ת כתב… ותקע"
- להרחבה – ציטוט של דברי ר"ת המקוריים מופיע במחזור ויטרי סימן שמח, עמ' 386
- שאגת אריה סימן ו', "דע"כ תקיעת שופר… כדאמרן"
- אבני נזר, חלק או"ח סימן מ' סעיף ו'
- אגרות הגרי"ד הלוי עמ' לג ד"ה והנה שמעתי; עמ' צא סעיף ב'