פרק ג' | סב, ב

שיעור 11 – מקדש עוברה

מקדש עוברה

א. ר' חנינא

  1. קידושין סב: "יתר על כן אמר ר' אליעזר… הא דאמרן" (סוף העמוד).
  2. רש"י ד"ה כמאן אזלא וד"ה כמאן אי כרבה.
  • כלפי איזה מקור נאמרו דברי ר' חנינא? מהו היחס בינו ובין ר"א בן יעקב?
  • מהו מעמד עובר בשאלת מידת ביאתו לעולם?
  • תד"ה ואמר רבי חנינא.
  1. על סמך מה גיבש ר' חנינא את דבריו?
  2. חידושי הרמב"ן ד"ה אמר אביי.
  • מהו היחס בין פרשנות שיטת ר' אליעזר בן יעקב ע"י אביי ובין דברי רבה ורב יוסף?
  • האם דברי ר' חנינא נאמרו רק למאן דאמר שאדם מקנה דבר שלא בא לעולם?
  • מהו השיקול המכריע של הרמב"ן בבחירת העמדה אותה הוא מאמץ?
  • האם ניתן לדחות את ראיית הרמב"ן? קח בחשבון את דברי התוס' ונסה לחלק בין הסוגיות.
  1. להרחבה – חידושי הרשב"א ד"ה והא דמפרש לה ר' חנינא וד"ה והא דאמר אביי.
  • כלפי איזה מקור נאמרו דברי ר' חנינא?
  • מהי שיטת ר"א בן יעקב?
  1. מהו הרקע להיוצרות מחלוקת הראשונים?

ב. פסק

  1. רמב"ם בפירוש המשנה לקידושין פ"ג מ"ה.
  2. רמב"ם הלכות תרומות פ"ה ה"ט.
  3. רמב"ם הלכות אישות פ"ז הט"ז ובהשגת הראב"ד ובהגהות הרמ"ך ובכסף משנה.
  • אפיין את השאלות העומדות על סדר יומם של הראב"ד, הרמ"ך והכ"מ.
  • כיצד מתבארים דברי הרמב"ם לאור פירוש המשנה?
  1. חידושי רבנו חיים הלוי על הרמב"ם הלכות אישות פ"ז הט"ז.
  • כיצד מסביר הגר"ח את הבנת הרמב"ם את הסוגייה?
  • כיצד מסביר הגר"ח את מחלוקת הרמב"ם והראב"ד? שים לב למתודה.
  • מהו היחס בין הסברו ובין ההסבר המופיע בפירוש המשנה?
  • האם המושגים שהגר"ח טובע הם מושגים ברורים וחדים?
  • להרחבה – הגר"ח דן בעובר בחיבורו גם במקומות הבאים – הלכות תרומות פ"ח ה"ד; הלכות רוצח פ"א ה"ט.
  1. להרחבה:
  • תשובות רב נטרונאי גאון, ב', מה' י' ברודי, סימן רצט, עמ' 449-451.
  • שו"ת רבי עקיבא איגר, מהדורה קמא סימן קעב.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 22 – ולד שפחה ונכרית

פרק ג' סח, א

שיעור 21 – יוחסין באומות ותפיסת קידושין בעריות

פרק ג' | סז, ב

שיעור 20 – המשך נאמנות עד אחד

פרק ג' | סה, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *