פרקים ג'-ד' | לד, א; מה, ב

שיעור 14 – מחלוקות רבי מאיר ורבי יהודה על שור תם

מראי מקומות

א. מחלוקות ר"מ ור"י – מבט לשיטות תנאים על שור תם

  • סכמו לעצמכם את מה שכבר נלמד – טיב דין התורה בשור תם; הרקע לקביעה של התנאים שמדובר בשוורים בעלי אותו ערך; מחלוקת התנאים האם יושם השור בבי"ד או הוחלט השור
  • לד. מחלוקת רבי מאיר ורבי יהודה במשנה איך לפרש את הפסוקים – מקבילה במכילתא עמ' 290. [מטיבי לכת מוזמנים לעיין בסוגיית הגמרא שם על המשנה].
  • עמדו על יסוד מחלוקת התנאים, על מה בדיוק הם מתווכחים? האם התפיסות כאן פוגשות את המחלוקת האם יושם השור או הוחלט השור?
  • מה: המשנה וסוגיית הגמרא עד 'ולא לאחר' [מטיבי לכת עד 'צד תמות במקומה עומדת'], ובתד"ה בחזקת שימור קיימי.
  • האם יש קו מקשר בין שתי המחלוקות של ר"מ ור"י?
  • מטיבי לכת מוזמנים לעיין במקבילות למשנה – יש טבלה משווה בקובץ.

ב. פלגא ניזקא 

  • מה לדעתכם היחס בין העולה מספרות התנאים ובין שיטות האמוראים בסוגייה זו?
  • מה: ראב"ד ד"ה קסבר; רשב"א ד"ה קא סבר
  • רחמנא חס עליה – כתובות מא. תוס' רא"ש ד"ה ורחמנא; בבא קמא טו. שיטה מקובצת ד"ה פלגא ניזקא ממונא
  • חשבו היטב על משמעות תיאור קנס, מה משמעות מונח זה, ומה פשר ההחלטה של הסוגייה לדון כאן בגבייה בבבל, האם יש דיון מעין זה בכל מקום בו תשלום הוא קנס?

תקציר השיעור

  • משנה לד. – מחלוקת רבי מאיר ורבי יהודה האם הפוסקים של שור תם מתארים שור שווה מאתיים שנגח שור שווה מאתים ואין הנבלה יפה כלום (רבי מאיר) או הנבלה יפה 50 (רבי יהודה). רבי יהודה מסכים להלכה עפ רבי מאיר ולכםן יש לשאול מהי נקודת המחלוקת ביניהם.
  • דומה שהמחלוקת כרוכה בשאלה שעסקנו בה בשיעור הקודם האם חצי נזק עיקרו 'וחצו את כספו' מכוח נשיאה משותפת בהפד או תשלום של חצי נזק. רבי מאיר, מפרש את 'וגם את המת יחצון'ף שאת דמי המת חוצים מתוך השור החי, ובכך מתאר את חצי נזק כשתשלום. ההתעקשות של רבי יהודה שהמת שווה חמשים הוא כדי להפוך את המזיק והניזק לשותפים בשני השוורים, ורק זה מאפשר להתחלק בהפסד, כי ההפסד נספג על ידי מבעלי השור.
  • עמדות דומות משתקפות במחלוקתם במשנה מה:. רבי מאיר רואה בחצי נזק תשלום, ולכן המחייב שלו דומה לזה של כל תשלומי נזק, ולכן מי ששמר פטור מלשלם חצי נזק. נציין שבתוספתא לדעת רבי מאיר בתם נפטר מלשלם בשמירה פחותה ובמועד רק בשמירה מעולה. כלומר, השוני בין תם למוד בגובה התלשום משתקף גם בפער ביניהם ברמ השמיר ההמצופה מבעל השור. לעומת זאת, מסורת הנוסח של הבבלי במשנה הוא שאותה רמת שמירה נדרשת הן בתם והן במועד. רבי יהודה חולק ופוטר מועד אם שמרו שמירה פחותה ומחייב תם. ההסבר הוא לשדעת רבי יהודה חצי נזק אינו תשלום אלא שותפות בהפסד, וגם אם שמר, עדיין המזיק משתתף בהפסד.
  • לשתי השיטות במחלוקת האמוראים טו, א האם פלגא נזיקא קנסא או ממונא יש צליל של תשלום חצי נזק – עצם המונח 'פלגא ניזקא' הוא בעל הצליל הזה. הראב"ד זיהה את המחלוקת עם מחלוקת רבי מאיר ורבי יהודה, ואילו התוספות מבחינים בין המחלוקות.
  • פלגא ניזקא קנסא – ראב"ד עמד על כך שאינו קנס במובבן הרגיל, שהרי הוא מכסה חלק מההפסד של הניזק. נציין: 1. בסוגייה משמע שהמונח קנס פירושו עונש, עמיחי רדזינר עמד על כך שבלשון התנאים קנס פירושו תשלום קצוב. 2. יש לעמוד למה יש את הדיון על גבייה בבבל, האם כל פעם שיש קנס דנים בגבייה בבבל? המעיין בסוגייה פד, יראה שבבבל לא היהו גובים נזקי שור [קרן], ויראה שלא גבו קנסות בבבל. ושמא הסדר הפוך – קבעו תחילה שלא גובים בבבל [עיקר הסיבה בסוגיה פש שלא לגבות בבבלי הוא כי הוא לא שכיחא] ולכן חצי נזק כונה קנס.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 13 – שור תם: משותפות בספיגת ההפסד לתשלום חצי נזק

פרק ג' | לג, א

שיעור 12 – חצר שאינה של שניהם

פרק א' | יד, א

שיעור 11 – דיון הבבלי על ברייתת ארבע רשויות

פרק א' | יד, א

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *