עדות לקיום הדבר בקידושין
א. הסוגייה
- קידושין סה. "אמר רב יהודה המקדש בעד אחד… לא איברו סהדי אלא לשקרי" (סה:).
- עמדו על זמנם של האמוראים בסוגייה, על היחידות השונות בסוגייה ועל המבנה שלה.
- לאור הנ"ל שרטט את התפתחות הדיון האמוראי בעניין זה.
- המקור לדרישה לעדים נדון רק בשלהי תקופת האמוראים. האם מקור זה עמד אף לנגד עיני האמוראים הקדומים בסוגייה?
- שלושת הראיות המובאות בסוגייה סותרות את הדיעה שאין חוששין לקידושין.
- מהי המציאות ההלכתית העולה מתוך פשט דברי המשניות בפרקנו העוסקות בנאמנות?
- מה משמעות הדבר לגבי זמן גיבושה של הלכה זו? מהו הרקע לגיבושה של הלכה זו?
- צרף את הנ"ל לשאלה הקודמת בדבר זמן המקור להלכה זו.
- לאור הנ"ל – מה טיב הדרישה לקדש רק בפני עדים?
- הערות על הסוגייה:
- מה דינו של עד אחד בעדויות? האם היה מקום לדיעה שעד אחד מספיק בקידושין?
- כיצד יש להבין את שניהם מודים? ראו רש"י ד"ה ואי ליכא עדים.
- בראשונים יש דיון רחב על הראיה השלישית על שנים שבאו ממדינת הים. לעת עתה לא ניכנס בזה לעובי הקורה (ייתכן ונעסוק בזה ביום ה').
- הדיון של רב אשי ורב כהנא – כיצד יש להבינו? ראו את דיונו של הרשב"א.
- ירושלמי קידושין פ"ג ה"ח, ס"ד ע"ב (מה' אקדמיה עמ' 1174), "שמעון בר בא… לוקה".
- פסק הלכה:
- רמב"ם הלכות אישות פ"ד ה"ו ובהגהות מיימוניות ס"ק ד.
- יראים סימן ז', "שלישית המקדש… רב פפא".
- להרחבה – תשובות הרי"ד סימן מ'.
ב. טיב ויסוד ההלכה
- מקדש בפסולי עדות דרבנן:
- הרמב"ם הנ"ל.
- ראו את מראי המקום ברמב"ם פרנקל.
- מאירי לקידושין כד:, עמ' 143-144.
- להרחבה – שו"ת הרשב"א ח"א סימן אלף קפ"ה.
- מהו ניתוח יסוד המחלוקת – האם ניתן להגדיר מחלוקת ביסוד הצורך בעדות לקיום הדבר?
- מה דורש עדות לקיום הדבר ומה טיב הדרישה:
- חידושי רבנו חיים הלוי על הרמב"ם הלכות ייבום וחליצה פ"ד הט"ז, עד סוף ד"ה ואשר יראה.
- דברי סבי מו"ר זצ"ל ב"מה דודך מדוד", דברי הגות והערכה, עמ' 72 הערה 5.
- להרחבה – הרב צבי שכטר, ארץ הצבי
- סימן כ"ג, עמ' קנח-קנט.
- סימן כ"ה, (עמ' קפג-קפז).