מראי מקומות
א. משניות שומרים בפרק השוכר את האומנין
עיין משנה ב"מ פ"ו משניות ו-ח. עמוד על מיקום משניות אלו במסגרת הפרק, ועל ייחודם במסגרת דיני שומרים.
ב. כל האומנין שומרי שכר
1. עיין ב"מ פ: בתחלת המשנה, ובסוגיית הגמרא, "לימא מתניתין דלא… כשומר חנם".
2. מהו יסוד ההשוואה של הסוגייה בין אומן ובין שוכר?
- רש"י ד"ה ר' מאיר אומר
- תד"ה נימא תנן
- שטמ"ק פ: ד"ה לימא מתני'.
- ריטב"א ד"ה לימא תנן סתמא
3. מהי הנחת היסוד של הסוגייה בכל הסבריה ליסוד המחייב של אומן כשומר שכר? האם הסברים אלו נאמרים גם אליבא דרבי יהודה?
- מאירי סוף עמ' 314 ותחלת עמ' 315.
- משנה למלך הלכות שכירות פ"י ה"ג.
- להרחבה – מחנה אפרים הל' שומרים סימן מא; קצות החושן סימן עב ס"ק ד'.
4. איבעית אימא כדמחליף:
- רש"י ד"ה ואיביעית אימא
- ראה את נוסח פתיחת הסוגייה בכ"י מינכן.
ג. מח' ר"מ ור"י
- ראו את רשימת המקבילות למח' במסורת הש"ס.
- שוכר במקורות א"י – ראה את דברי ר"ש ליברמן בתוספתא כפשוטה לב"מ עמ' 170, שו' 5 ד"ה ואיני נשבע.
- דיון על שיבוץ שוכר בבחינה קונצפטואלית במסגרת דיני שומרים בשיעורי הרא"ל, עמ' 25-32.