מראי מקומות
א. הניח בנים ובנות וטומטום
- המשנה קמ:, ובגמרא שעליה עד ראוי לזון ואין לו".
- סכם לעצמך:
- מהו מעמדו של טומטום לפי העולה מהסוגיה?
- מה משמעות האמירה "וסיפא אתאן לרשב"ג"?
- איזו קריאה במשנה פשוטה יותר – של אביי או של רבא?
- רקע כללי על טומטום:
- תוספתא ביכורים פ"ב הל' ג'-ז' (להרחבה – תוספתא כפשוטה לביכורים עמ' 846-845).
- בכורות מא., סוף המשנה השניה; שם: "אמר רב חסדא… ועביד כחד" (מב:).
- דיוני הראשוני בסוגייתנו:
- קמא. תד"ה אלא
- ריטב"א ד"ה ופריק אביי
- להרחבה – עליות דרבנו יונה על הסוגייה; תוס' רי"ד ד"ה רבן שמעון בן גמליאל.
- הניח טומטום ובת:
- רמב"ם הלכות נחלות פ"ה הל' א'-ב'.
- רא"ש פ"ט סימן ד'.
- להרחבה – קובץ שיעורים לב"ב, א', סימן תעט.
- להרחבה וסיכום:
- אנציקלופדיה הלכתית רפואית, ב', ערך טומטום, עמ' 585 ואילך.
- אנציקלופדיה תלמודית, יט, ערך טומטום, עמ' קפב-קפו; רכח-רל; ריח-רכג.
ב. האומר אם תלד
- המשנה קמ: "האומר אם תלד… את הכל".
- תוספתא ב"ב פ"ט הל' ד'-ה' (מה' ר"ש ליברמן עמ' 160).
- ר"י מיגאש קמ: ד"ה האומר אם ילדה.
- רמב"ן קמח: ד"ה יטול ויזכה.
- הסוגייה קמא. "למימרא… למעוטי נפל".
- ירושלמי ב"ב פ"ט ה"ב, ט"ז ע"ד.
- תוספתא כפשוטה עמ' 435.