פרק ב' | מא, ב – מב, א

שיעור 4 – שליחות מנלן? סוגיית הבבלי

סוגית בבלי קידושין מא

  1. למד את הסוגיה כולה עד מב., "ממטה תקחו".
  2. מפה את מבנה הסוגיה – מי הם המקורות המובאים, באיזה סדר, היחס בינם ובין המקורות בספרות התנאים.
  3. הסוגיה מציבה שלושה תחומים מרכזיים שלהם יש מקור לשליחות – גירושין, תרומה ושחיטת קרבן פסח. היא אף עורכת צריכותות ומסבירה למה זקוקים ללימודים נפרדים.
    • עמוד על הסברה של הנימוקים בצריכותות. במיוחד שים לב לטענה "מה לקדשים שכן רוב מעשיהן ע"י שליח". מה פשר טענה זו?
    • האם מדובר באותו מושג של שליחות בשלושת התחומים או בסוגים שונים של שליחות?
  4. בבא מציעא צו., "אמר ליה רבינא לרב אשי… רבו דמיא".
  5. מא. תוס' רא"ש ד"ה ושלחה.
  6. תרומה – נעמיק את הבנתנו על שליחות בתרומה בעיון בשיטת הרמב"ם על ביטול השליחות:
    • קידושין נט., "לא בא אחר… ומבטל דיבור"; שם נט:, "רב זביד מתני לה… דהוה ליה מעשה".
    • ירושלמי תרומות ג, ב, "ולית הדה פליגא… הדרום".
    • רמב"ם אישות פ"ט ה"כ, גירושין פ"ו הט"ז.
    • תרומות פ"ד ה"ט, ובהשגת הראב"ד ובכסף משנה.
    • להרחבה – דיוני אחרונים על השוני בין שליחות בתרומה ובין שליחות בקידושין:
      • תורת זרעים עמ' צז.
      • מרחשת ח"א סימן נט.
      • מעדני ארץ תרומות ד, ט, עמ' שמט, ד"ה חידוש גדול.
  1. שליחות בקרבן פסח – האם שחיטת קדשים זקוקה לבעלים? ראה מנחת ברוך סימן יג.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 7 – אין שליח לדבר עבירה # 2

פרק ב' | מג, א

שיעור 6 – אין שליח לדבר עבירה # 1

פרק ב' | מג, א

שיעור 5 – זכין לאדם שלא בפניו

פרק ב' | מב, א

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *