פרק ב' | מג, א

שיעור 7 – אין שליח לדבר עבירה # 2

שליחות לדבר עבירה

  1. קידושין מב: "והא דתנן השולח את הבעירה… זה נהנה וזה מתחייב".
  2. מי היה מתחייב לו היה שליח לדבר עבירה?
    • רש"י ד"ה נימא שלוחו
    • תוס' רי"ד ד"ה ששילח ביד פיקח
  3. הנימוקים לדין אין שליח לדבר עבירה:
    • עמוד על הנימוקים השונים בסוגייה – 'דברי הרב ודברי התלמיד' לעומת הלימודים השונים בסוגייה.
    • מה היחס בין הנימוקים? משלימים אחד את השני או עומדים בפני עצמם? (מג. ברש"י ד"ה ולמ"ד אין מלמדין).
    • מה הדין במקום בו לא ניתן לומר 'דברי הרב'? עיין בתד"ה אמאי מעל ובתוס' רי"ד ד"ה נימא אין שליח.
  4. להרחבה (כבר נדון בשיעור כללי של הרב תמיר) – תוס' רי"ד ד"ה שאני התם בדיונו על שליחות במצוות. לאיזה נימוק שייך הדיון? סכם לעצמך – איזה נימוק בסוגייה מודגש ע"י הרי"ד ואיזה ע"י התוס'?
  5. ב"מ י: "ואמר ריש לקיש משום אבא… מיחייב שולחן", וברש"י ובתד"ה אין שליח.
    • כיצד מנמקת סוגייה זו את דין אין שליח לדבר עבירה?
    • מה היחס בינה ובין הסוגייה בקידושין?
    • להרחבה – חידושי הריטב"א לקידושין ד"ה שאני התם.
  6. 'טוב אחרית דבר מראשיותו' – השתלשלות המונח והנימוקים:
    • מהי צורת ההתבטאות של התנאים בעניין? מי ניסח לראשונה את הביטוי 'שליח לדבר עבירה'?
    • בדוק את הופעת המונח 'דברי הרב ודברי התלמיד' בש"ס (היעזר במסורת הש"ס ו/ או המחשב).
    • לאור הנ"ל ותוך לקיחה בחשבון של הסוגייה בב"מ י: שרטט את השתלשלות הדיון, ולאור כך באר את היחס בין הנימוקים.
  7. יוצאים מן הכלל – בסוגייתנו יש מספר מקרים בהם יש שליחות לדבר עבירה – מעילה, שליחות יד, טביחה ומכירה ורצח. נסה לעמוד על המיוחד במקרים אלו הגורם לשוני זה בינם ובין שחוטי חוץ ושאר דיני התורה.
  8. להרחבה:
    • שיטת שמאי הזקן דיון הגמרא בהסבר שיטתו. עמוד על ההבדל בין דינא רבא ובין דינא זוטא. עיין ברמב"ם הלכות רוצח פ"ב הל' א'-ג'.
    • דברי רבא באומר לשלוחו צא בעול את הערוה. מהו ההבדל בין רצח ובין עריות?
    • להרחבה – מקורות ומסורות לקידושין עמ' תרס"ג-תרס"ו.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 6 – אין שליח לדבר עבירה # 1

פרק ב' | מג, א

שיעור 5 – זכין לאדם שלא בפניו

פרק ב' | מב, א

שיעור 4 – שליחות מנלן? סוגיית הבבלי

פרק ב' | מא, ב – מב, א

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *