מי שיש לו שתי כתי בנות
א. המקדש את בתו סתם
- קידושין סד: המשנה.
- עיין בחלוקת המשניות בכ"י קויפמן. האם לשאלת מקום שיוך המשפט "המקדש את בתו… בכלל" יש השלכה לפרשנות משפט זה?
- עיין בסוגיית הבבלי סד: "הא קטנות… רמיא עליה".
- כיצד מתפרשת המשנה בסוגייה זו? מהו החידוש שבה?
- עיין לעיל נא. בסוגייה הרחבה של קידושין שאין מסורין לביאה – "איתמר קידושין שאין מסורין לביאה… ביע"ל קג"ם" (נב.). למד אותה בבקיאות. התמקד בנקודות הבאות:
- הסברה העומדת בשורש המחלוקת.
- במי תומכות הראיות ממקורות תנאיים? מהי העמדה הפשוטה במקורות אלו?
- לאור הנ"ל, תן לעצמך דו"ח על פרשנות הסוגייה למקורות אלו וזיקתן לפשט המקורות.
- להרחבה (מומלץ לעיין רק לאחר לימוד מקורות היסוד ביחידה הבאה):
- תוספתא קידושין פ"ד הי"א (ובחילוםי הנוסח במה' ליברמן).
- ירושלמי קידושין פ"ג ה"ח, ס"ד ע"ב (מה' אקדמיה עמ' 1174), "קידשתי את ביתי… אינן בכלל".
- תוספתא כפשוטה עמ' 958 הערות לשו' 32-35.
ב. מי שיש לו שתי כתי בנות
- סד: המשנה, ובסוגיית הבבלי שם, "וצריכא… דמיפני פיסחא".
- השוואת משנתנו עם המשנה בנדרים:
- עיין במקבילה בנדרים סא. "למימרא… עד שיגיע".
- מי ניסח את המושג "מעייל איניש נפשיה לספיקא"? לאור הנ"ל עמוד על משמעות דיון הסוגייה.
- ראה את דברי אביי בשלהי הסוגייה בקידושין. עמוד על משמעותם לאור הנ"ל.
- חידושי הרמב"ן לקידושין סד: "ולהאי סברא דאביי… דאיפוך".
- עיין בתוספתא נדרים פ"ד ה"ז, (מה' ליברמן עמ' 112).
- עיין בירושלמי:
- קידושין פ"ג ה"ט, ס"ד ע"ב (מה' אקדמיה עמ' 1175), "תמן תנינן… עד שיגיע". (על היחידה בשלהי הסוגייה "אמר ר' יוסי… פליג", ראה ירושלמי כפשוטו במבוא עמ' כט).
- במקבילה בנדרים פ"ח ה"ג, מ' ע"ד, (מה' אקדמיה עמ' 1041).
- השוו בין סוגיות התלמודים. דיון רחב בכל העניין במבוא לנוסח המשנה עמ' 68-69. (להרחבה – תוספתא כפשוטה לנדרים עמ' 461).
- לדיונו של אביי על כת אחת, השוו את הדיון בירושלמי קיידושין שם בתחלת ההלכה "רב חמא… אלא קטנה".