פרק ג' | סג, ב

שיעור 14 – נאמנויות על קידושין

נאמנויות על קידושין

א. המשניות

  1. עיין במשנה קידושין פ"ג משנה ז-יא. עמוד על מבנה יחידה זו בפרק.
  2. עמדו על הרקע הריאלי המשתקף במשניות אלו:
  • מעורבות האב בקידושי בתו
  • העדר רישום נישואין מסודר ורב מסדר קידושין
  • מידת ההיכרות של האב עם החתן.
  1. כלל נקוט בידינו: "אין דבר שבערוה פחות משנים". בדוק באמצעות המחשב את הופעתו של כלל זה בספרות חז"ל. לאור ממצאיך, על ידי מי נוסח כלל זה? מה ההשלכות ללימוד ספרות התנאים העוסקת בנאמנות על דבר שבערוה?

ב. סוגיית הגמרא

  1. עיין בסוגיית הגמרא קידושין סג:.
  2. עמוד על מבנה הסוגייה ותכניה. עמוד על יסוד הנאמנויות השונות בסוגייה.
  3. איזו עמדה משקפת את פשטות המקורות התנאיים? מהו, אפוא, יסוד המניע של גיבוש השיטה השנייה? האם תפיסת היסוד של עוצמת הראייה הנדרשת מגובשת?
  4. ר' דוד בן זזון אסף לשיעור הכללי את המקומות השונים בהם מופיע הכלל "אין אדם חוטא ולא לו". מי ניסח כלל זה ומהו יסוד הדין?
  5. עיין בירושלמי קידושין פ"ג ה"ז, ס"ד ע"ב.
  • למד את הסוגייה והשווה אותה לסוגיית הבבלי.
  • עיין בקטע הגניזה בשרי"ר עמ' 230, וראה את נוסחו לירושלמי זה.
  • עיין בסוגייה המקבילה ביבמות פ"ב הי"א, ד' ע"א. השווה בין נוסח שתי הסוגיות.
  • עד נוסח נוסף לירושלמי יבמות בכ"י אשכנזי של הירושלמי בקובץ על יד (סדרה חדשה) י"ב, עמ' 79.
  1. עיין בחידושי הרשב"א על אתר הדן גם בפירוש סוגיית הירושלמי.
  2. תניא כוותיה דרב חסדא – עיין בתוספתא טהרות פ"ו הט"ו (מה' צוקרמנדל עמ' 667) ובתוספתת ראשונים לטהרות עמ' 74.
  3. תד"ה בני זה בן י"ג – ראה אור זרוע ח"א הלכות חליצה סימן תרע"ב אות ט' (מקור הדברים בראבי"ה חלק התשובות סימן תתקל"ו).
  4. פסקי הרמב"ם לסוגייה.

 

 

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 22 – ולד שפחה ונכרית

פרק ג' סח, א

שיעור 21 – יוחסין באומות ותפיסת קידושין בעריות

פרק ג' | סז, ב

שיעור 20 – המשך נאמנות עד אחד

פרק ג' | סה, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *